LIMITOWANA OFERTA
Wybierz dwa interesujące Cię kursy, a dostęp do obu otrzymasz w cenie jednego!
Dostępne pakiety:
SPECJALISTYCZNY KURS DOKSZTAŁCAJĄCY
Plastyka sensoryczna jako holistyczna metoda wspierająca rozwój dziecka
Data startu
Nabór otwartyCzas trwania
3 miesiącePoziom zaawansowania
Forma kształcenia
online
CERTYFIKOWANY KURS ONLINE
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka
Data startu
Nabór otwartyCzas trwania
1 miesiącPoziom zaawansowania
Forma kształcenia
onlinecena: 1200 zł netto
SPECJALISTYCZNY KURS DOKSZTAŁCAJĄCY
Diagnoza i terapia dziecka z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
Data startu
Nabór otwartyCzas trwania
100 godzinPoziom zaawansowania
Forma kształcenia
online
SPECJALISTYCZNY KURS DOKSZTAŁCAJĄCY
Logorytmika jako holistyczna metoda wspomagająca motorykę, słuch i mowę
Data startu
Nabór otwartyCzas trwania
3 miesiącePoziom zaawansowania
Forma kształcenia
onlinecena: 1500 zł netto
Plastyka sensoryczna jako holistyczna metoda wspierająca rozwój dziecka

W SKRÓCIE:
Specjalistyczny kurs dokształcający powstał w odpowiedzi na stale zwiększający się odsetek dzieci z zaburzeniami sensorycznymi, sprawności motorycznych i manualnych czy koordynacji wzrokowo – ruchowej. Głównym celem kursu jest przygotowanie uczestników do wspierania rozwoju wszystkich zmysłów podopiecznych, a także rozwój mowy oraz świadomości przestrzeni i działania. Kurs kompleksowo wprowadza w zagadnienia plastyki sensorycznej - zarówno z teoretycznej jak i praktycznej strony.
Kurs przeznaczony dla: nauczycieli wychowania przedszkolnego, nauczania zintegrowanego, pedagogów wspierających, terapeutów integracji sensorycznej, specjalistów terapii pedagogicznej oraz wszystkich osób pracujących z dziećmi z zaburzeniami procesów integracji sensorycznej, nadpobudliwością psychoruchową i problemami motorycznymi.
Praktyczne materiały
|
Narzędzia diagnostyczne
|
Najlepsi eksperci
|
- Zniwelujesz zaburzenia sensoryczne z wykorzystaniem metody plastyki sensorycznej
- Świadomie wykorzystasz zmysły podopiecznych w trakcie zajęć i wspomożesz ich w nabywaniu kompetencji psychospołecznych
- Wesprzesz podopiecznych w rozwoju kompetencji intra oraz interpersonalnych dzięki odpowiedniemu przygotowaniu przestrzeni oraz rozwiniesz ich kreatywność
- Poznasz przepisy na masy sensoplastyczne z wykorzystaniem tylko naturalnych składników
- Pomożesz dzieciom w nawiązywaniu relacji z bliską osobą, budowaniu wspólnego pola uwagi i współdziałania z grupą
- Dobierzesz najefektywniejsze metody pracy i wyznaczysz cele zajęć adekwatne do konkretnej grupy, a także poznasz zasady organizacji pracy
- Zorganizujesz twórcze zajęcia plastyczne oraz kreatywną przestrzeń do zabawy, wykorzystując naturalną ekspresję podpopiecznych w celach edukacyjnych i terapeutycznych
Zawartość kursu
-
8 godzin filmów szkoleniowych
-
Przepisy na masy sensoplastyczne
-
Kilkanaście artykułów merytorycznych
-
Prezentacje
-
Pakiet wskazówek ze strony praktyków
-
Bibliografia
-
Stała opieka merytoryczna
-
Certyfikat zaświadczający udział w kursie

Sylabus kursu
Stymulacja zmysłów bazowych poprzez działanie. Cele i zadania plastyki sensorycznej.
- Rola stymulacji zmysłów w nabywaniu kompetencji psychospołecznych.
- Konieczność wzbudzania ciekawości poznawczej małego dziecka poprzez plastykę sensoryczną.
- Wykorzystanie zmysłu dotyku, wzroku, słuchu, węchu, smaku i propriocepcji w trakcie zajęć z plastyki sensorycznej.
- Neuroplastyczność w plastyce sensorycznej.
Niwelowanie zaburzeń sensorycznych.
- Klasyfikacja nieprawidłowości w procesach przetwarzania sensorycznego.
- Możliwości wykorzystania plastyki sensorycznej w terapii zaburzeń Integracji Sensorycznej.
- Rola zmysłów bazowych w procesach uczenia się i sposoby ich stymulacji.
- Wpływ zaburzeń sensorycznych na poszczególne sfery rozwojowe dzieci.
Rozwijanie obustronnej koordynacji ruchowej.
- Sposoby łączenia oddziaływań z zakresu plastyki sensorycznej z rozwijaniem koordynacji ruchowej.
- Możliwości diagnozowania poziomu koordynacji ruchowej dziecka.
- Rozwijanie umiejętności naśladownictwa podczas stymulacji zmysłów.
- Rola ruchu w procesach uczenia się.
- Rola plastyki sensorycznej we wzmacnianiu koordynacji wzrokowo – ruchowej.
Rozwijanie motoryki małej i sprawności mięśni palców.
- Etapy rozwoju chwytu i ocena sprawności dłoni.
- Wykorzystanie substancji i mas plastycznych w celu rozwijania umiejętności wykonywania drobnych ruchów palców.
- Narzędzia rozwijające sprawność dłoni.
- Rozwijanie umiejętności dostosowania siły nacisku.
- Zwiększanie sprawności dłoni, rotacji nadgarstka, ustawienia kciuka.
- Zwiększanie sprawności chwytania. Jakie są etapy chwytu?
- W jaki sposób przygotować do wykonywania zadań grafomotorycznych i pisania na zajęciach plastyki sensorycznej?
Wzmacnianie poczucia sprawstwa, rozwijanie kreatywności.
- Wykorzystanie napędu poznawczego dziecka w zajęciach z plastyki sensorycznej.
- Czynniki hamujące własne działanie dzieci.
- Wzmacnianie w dzieciach poczucia sprawstwa.
- Rozwijanie umiejętności samoobsługowych, zdolności podejmowania decyzji, wspieranie kreatywności w trakcie zajęć z plastyki sensorycznej.
- Rozwijanie umiejętności współdziałania - Etapy rozwoju zabawy dzieci.
Wspieranie umiejętności kontaktowych, nawiązywania relacji z uczestnikami zajęć.
- Budowanie kontaktu z najbliższymi osobami. Pomoc dzieciom w nawiązywaniu relacji z bliską osobą.
- Wspieranie dzieci w budowaniu wspólnego pola uwagi.
- Uczenie dzieci współdziałania z grupą.
- Rola dialogu z użyciem przedmiotów oraz na poziomie werbalnym. Ułatwianie nawiązywania relacji poprzez masy plastyczne.
- Rozwijanie umiejętności komunikacyjnych na zajęciach sensorycznych.
Zwiększanie możliwości koncentrowania uwagi na własnej pracy i pracy grupy poprzez łączenie plastyki sensorycznej z piosenkami i rymowanymi wierszykami.
- Rola zabaw muzyczno – ruchowo – plastycznych w rozwoju dziecka.
- Piosenki i rymowane wierszyki dla dzieci w wieku 0- 3 rok życia.
- Piosenki i rymowane wierszyki dla dzieci w wieku 3-6 rok życia.
- Piosenki i rymowane wierszyki dla dzieci w wieku szkolnym.
Zajęcia plastyki sensorycznej jako pole do rozwijania umiejętności.
- Rozwijanie umiejętności komunikacyjnych.
- Wpływ zajęć z plastyki sensorycznej na wzrost samodzielności.
- Wspieranie rozwoju umiejętności artykulacyjnych.
- Niwelowanie wybiórczości pokarmowych.
Warsztat specjalisty z zakresu plastyki sensorycznej.
- Jakie kompetencje powinna mieć osoba prowadząca zajęcia z plastyki sensorycznej?
- Komunikacja podczas zajęć.
- Autorskie programy zajęć z wykorzystaniem zabaw muzyczno – ruchowych, integracyjnych, polisensorycznych i twórczych.
Dziecko na zajęciach z kreatywnej plastyki sensorycznej.
- „Ręce pod ręce” – nauka poznawania za pomocą dotyku.
- Wzbudzanie zainteresowania różnymi strukturami i fakturami.
- Rozwijanie wiedzy o otaczającym świecie za pomocą eksplorowania obiektów o różnorodnej fakturze i temperaturze.
Realizacja zajęć z plastyki sensorycznej.
- Organizacja zajęć – praktyczne wskazówki.
- Przepisy na masy plastyczne wraz z propozycją ćwiczeń i zabaw.
- Wyposażenie sali i niezbędne akcesoria pomocne w prowadzeniu zajęć.
- Określanie celu zajęć dla poszczególnych grup oraz zasady współpracy z rodzicami.
- Techniki tworzenia przestrzeni do twórczej zabawy - przykłady aranżacji przestrzeni.
Prowadzący
Pedagog specjalny, specjalista wczesnej interwencji i terapii pedagogicznej, terapeuta integracji sensorycznej, trener TUS, wykładowca akademicki. Absolwentka Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie i Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie. Od 1999 r. zajmuje się diagnozą i terapią dzieci. Przeprowadza diagnozę rozwoju i funkcjonowania małego dziecka, integracji sensorycznej. Prowadzi terapię metodą integracji sensorycznej i terapię widzenia, dbając o rozwój dziecka we wszystkich sferach w Sensoria Terapia i Niepublicznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej S.O.S.

Nauczyciel sztuk plastycznych i grafik. Autorka projektu Muniania Wytwórnia Kreatywności, którego celem jest wspomaganie rozwoju dziecka poprzez polisensoryczno – twórczą aktywność. Twórca artystycznych przestrzeni zabawy, scenografii, dioramów. Cyklicznie współpracuje z przedszkolami i żłobkami, gdzie prowadzi zajęcia z zakresu plastyki sensorycznej.
Jak przebiega nauka podczas kursu?
Najczęściej zadawane pytania
Czy udział w kursie daje uprawnienia zawodowe?
Nie, nie przyznajemy uprawnień zawodowych. Kurs ma charakter dokształcający. Pozwala poszerzyć i pogłębić wiedzę uczestnikom z danych obszarów tematycznych, korzystając z wiedzy najlepszych ekspertów.
Czy są jakieś terminy zjazdów stacjonarnych?
Nie, nie ma żadnego zjazdu stacjonarnego we wskazanym miejscu. Całość kursu opiera się na kształceniu online poprzez interaktywną platformę edukacyjną. Przystępując do kursu otrzymujesz wszystkie materiały, wykłady video, prezentacje w formie online.
Czy otrzymam certyfikat po zakończeniu kursu?
Tak, po zakończeniu kursu każdy uczestnik otrzyma certyfikat poświadczający udział i ukończenie kursu.
Co w przypadku jeżeli mam zaplanowany wyjazd urlopowy w trakcie trwania kursu?
Cała koncepcja kursu opiera się na kształceniu online. Taka forma szkolenia pozwala uczestnikom kształcić się w dogodnym dla nich czasie.

O kursie:
Jak wynika z opublikowanego pod koniec 2018 r. raportu Najwyższej Izby Kontroli na temat organizowania wczesnego wspomagania rozwoju, dzieci z dysfunkcjami i ich rodziny nie mogą liczyć na łatwo dostępną i skuteczną terapię w ramach WWR. NIK wśród najczęstszych błędów wymienia: złą organizację systemu pomocy, zbyt późne i długotrwałe diagnozowanie dzieci, nierzetelnie planowanie i udzielanie wsparcia. W części placówek nie realizowano wszystkich zaleceń z opinii, a ponadto ograniczano czas zajęć dzieci. Brak też kompleksowości i spójności prowadzonego wsparcia, bo różne placówki udzielające pomocy dziecku nie współpracują ze sobą.
Dlatego przygotowaliśmy intensywny kurs adresowany do przedstawicieli organów prowadzących placówki oświatowe, dyrektorów oraz pedagogów, psychologów, logopedów i terapeutów pedagogicznych przedszkoli, szkół (ogólnodostępnych, integracyjnych i specjalnych), specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych oraz innych placówek zajmujących się organizacją i realizacją wczesnego wspomagania rozwoju dzieci, by mogli Państwo w zgodzie z aktualnymi przepisami prawa i wytycznymi wynikającymi z raportu NIK organizować wczesne wspomaganie rozwoju już od chwili wykrycia niepełnosprawności dziecka do podjęcia przez nie nauki w szkole.
Podczas kursu odpowiemy na pytania:
• W jaki sposób stworzyć najlepsze warunki do prowadzenia skutecznej terapii dziecka i wsparcia jego rodziców?
• Jakie są zadania i odpowiedzialność dyrektora placówki w związku z organizacją zespołu wczesnego wspomagania rozwoju?
• Jak prawidłowo konstruować programy WWR?
• Jak właściwie prowadzić obowiązkową i dodatkową dokumentację WWR?
• Co zrobić, by prowadzić dobrą współpracę z rodzicami i środowiskiem lokalnym w zakresie WWR – dobre praktyki.
Filmy szkoleniowe
|
Gotowe wzory niezbędnych dokumentów
|
Dostęp w dowolnym miejscu i czasie
|
- Wyposażą się Państwo w niezbędną wiedzę prawną dotyczącą prawidłowego organizowania, finansowania, prowadzenia i dokumentowania zajęć WWR.
- Utworzą Państwo zespół specjalistów z wymaganymi kwalifikacjami, by zajęcia wspomagające rozwój prowadzone w Państwa placówce pozwalały realizować wszystkie zalecane w opinii formy wsparcia.
- Otrzymają Państwo wzorcową dokumentację do wykorzystania we własnej placówce w celu planowania i ewaluacji zajęć z zakresu WWR.
- Zyskają Państwo wiedzę, w jaki sposób uniknąć błędów i nieprawidłowości wskazywanych w raporcie Najwyższej Izby Kontroli z grudnia 2018 r.
Zawartość kursu
-
Ponad 3 godziny filmów szkoleniowych.
-
Wskazówki dla dyrektorów placówek oświatowych.
-
Wytyczne umożliwiające kwalifikowanie dzieci.
-
Listy wymagań kwalifikacyjnych zgodnych z rozporządzeniem MEN.
-
Wykazy zadań członków zespołu do spraw WWR.
-
Przydatne wzory dokumentów.
-
Zestawienie błędów popełnianych przy organizacji WWR.
-
Stała opieka merytoryczna.
-
Dostęp do materiałów 24/7.
-
Certyfikat poświadczający ukończenie kursu.

Sylabus kursu
Lekcja 1. PODSTAWY PRAWNO-ORGANIZACYJNE WWR
- Czym jest wczesne wspomaganie rozwoju dziecka i jakie są podstawy do objęcia nim dziecka?
- Analiza interpretacyjna rozporządzenia MEN z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci.
- Standardy organizowania oraz zasady finansowania WWR.
Lekcja 2. PROCEDURA DIAGNOZOWANIA I UDZIELANIA WWR
- Mocne i słabe strony kwalifikowania dzieci do WWR.
- Analiza zasobów własnych i możliwości organizacyjnych placówki.
- Planowanie WWR, w tym tworzenie warunków do prowadzenia skutecznej terapii dziecka i wsparcia jego rodziców.
Lekcja 3. ZESPÓŁ WCZESNEGO WSPOMAGANIA ROZWOJU
- Powołanie zespołu – zadania i odpowiedzialność dyrektora placówki.
- Skład zespołu, obligatoryjne wymagania kwalifikacyjne wobec psychologa, pedagoga, logopedy.
- Zatrudnianie dodatkowych specjalistów w zależności od potrzeb dziecka i jego rodziny.
- Charakterystyka obowiązkowych zadań zespołu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
- Charakterystyka zadań specjalistów wchodzących w skład zespołu.
Lekcja 4. KONSTRUOWANIE PROGRAMÓW WWR
- Określanie kierunku, celów i harmonogramu działań podejmowanych w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i wsparcia jego rodziny.
- Wyjaśnienie zasad i strategii konstruowania indywidualnego programu wczesnego wspomagania rozwoju (terapeutyczno-edukacyjno-rehabilitacyjnego).
- Ewaluacja programu (skuteczność udzielanej pomocy).
Lekcja 5. PROWADZENIE DOKUMENTACJI WWR
- Arkusz obserwacji dziecka.
- Dziennik zajęć WWR.
- Ocena postępów oraz trudności w funkcjonowaniu dziecka.
- Dodatkowa dokumentacja gromadzona przez zespół.
Lekcja 6. WSPÓŁPRACA ZESPOŁU WWR Z RODZICAMI
- Cele i zasady współpracy z rodzicami dziecka objętego WWR.
- Współrealizatorzy współpracy z rodzicami.
- Formy współpracy z rodzicami – przykłady dobrych praktyk.
Lekcja 7. WSPÓŁPRACA ZESPOŁU WWR ZE ŚRODOWISKIEM LOKALNYM
- Idea funkcjonowania zespołów wczesnego wspomagania w kontekście współpracy zespołu WWR z instytucjami lokalnymi.
- Podstawy prawne współpracy z PPP, OPS, PCPR, służbą zdrowia, ze żłobkami i przedszkolami, a także specjalistami pracującymi w innych zespołach WWR, itp.
- Preferowane formy współpracy, przykłady dobrych praktyk.
Lekcja 8. WWR – PRAKTYCZNE WSKAZÓWKI ORGANIZACYJNO-MERYTORYCZNE W KONTEKŚCIE RAPORTU NIK-u
- Na co zwrócić uwagę, by prawidłowo spełnić wymagania dotyczące organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dziecka?
- Jakich błędów i niedopatrzeń należy unikać?
- Udzielanie odpowiedzi oraz wyjaśnień w sprawach zgłaszanych przez uczestników.
Prowadzący

Małgorzata Łoskot
Jak przebiega nauka podczas kursu?
Najczęściej zadawane pytania
Czy udział w kursie daje uprawnienia zawodowe?
Nie, nie przyznajemy uprawnień zawodowych. Kurs ma charakter dokształcający. Pozwala poszerzyć i pogłębić wiedzę uczestnikom z danych obszarów tematycznych, korzystając z wiedzy najlepszych ekspertów.
Czy są jakieś terminy zjazdów stacjonarnych?
Nie, nie ma żadnego zjazdu stacjonarnego we wskazanym miejscu. Całość kursu opiera się na kształceniu online poprzez interaktywną platformę edukacyjną. Przystępując do kursu otrzymujesz wszystkie materiały, wykłady video, prezentacje w formie online.
Czy otrzymam certyfikat po zakończeniu kursu?
Tak, po zakończeniu kursu każdy uczestnik otrzyma certyfikat poświadczający udział i ukończenie kursu. Certyfikat jest dostępny w wersji cyfrowej do pobrania po ukończeniu kursu.
Co w przypadku jeżeli mam zaplanowany wyjazd urlopowy w trakcie trwania kursu?
Cała koncepcja kursu opiera się na kształceniu online. Taka forma szkolenia pozwala uczestnikom kształcić się w dogodnym dla nich czasie.

W SKRÓCIE:
Specjalistyczny kurs dokształcający powstał w odpowiedzi na stale
zwiększający się odsetek dzieci z diagnozą autyzmu dziecięcego i Zespołu
Aspergera. Głównym celem kursu jest przygotowanie uczestników do
efektywnego rozwijania umiejętności skutecznej komunikacji dziecka,
zapoznanie ich z działaniami zespołu diagnozującego oraz wyposażenie w
wiedzę niezbędną do prawidłowego wdrożenia postępowania terapeutycznego.
Kurs przeznaczony jest dla logopedów, ale też psychologów i pedagogów
zainteresowanych terapią zaburzeń komunikacji u dzieci z ASD.
Filmy instruktażowe
|
Materiały merytoryczne
|
Najlepsi eksperci
|
- Jak rozpoznaje się niepokojące objawy i diagnozuje zaburzenia ze spektrum autyzmu wykorzystując narzędzia przesiewowe i diagnostyczne, m.in. ADOS-2, ASRS, ADI-R i M-CHAT-R/F.
- Jak dokonać obserwacji osoby skierowanej na diagnozę pod kątem zaburzeń ze spektrum autyzmu m.in. w zakresie interakcji społecznych, języka i komunikowania się oraz ograniczonych i powtarzanych zachowań.
- Jakie są najbardziej skuteczne metody i techniki terapeutyczne w pracy z dzieckiem ze spektrum autyzmu m.in. TEACCH, Metoda Behawioralna, RDI, Metoda ESDM, Metoda Opcji oraz Trening Umiejętności Społecznych.
- Jak dobrać efektywne programy AAC w kontekście specyfiki zaburzeń ze spektrum autyzmu oraz poznać zasady pracy metodą PECS.
- Jak świadomie podjąć współpracę ze wszystkimi uczestnikami procesu terapeutycznego - diagnostami, terapeutami, rodzicami i nauczycielami, która da gwarancję efektywnej terapii.
Zawartość kursu
-
15 godzin filmów szkoleniowych
-
16 studiów przypadków
-
Kilkanaście artykułów merytorycznych
-
Ćwiczenia i scenariusze zajęć
-
Opieka merytoryczna
-
6 certyfikatów zaświadczających udział w kursie
-
Certyfikat ukończenia kursu

Sylabus kursu
Temat 1. Zaburzenia ze spektrum autyzmu - kryteria rozpoznawania u dziecka w pierwszym, drugim i kolejnym roku życia.
- Etiologia zaburzeń ze spektrum autyzmu - wpływ czynników genetycznych i środowiskowych.
- Znaczenie wczesnej interwencji we wspomaganiu rozwoju dziecka ze spektrum autyzmu.
- Diagnoza różnicowa całościowych zaburzeń rozwojowych oraz analiza funkcjonalna rozwoju na poszczególnych etapach.
- Najnowsze wyniki badań dotyczące zaburzeń ze spektrum autyzmu.
Temat 2. Znaczenie i rola terapii logopedycznej dziecka z ASD.
- Etiologia zaburzeń ze spektrum autyzmu - wpływ czynników genetycznych i środowiskowych.
- Znaczenie wczesnej interwencji we wspomaganiu rozwoju dziecka ze spektrum autyzmu.
- Diagnoza różnicowa całościowych zaburzeń rozwojowych oraz analiza funkcjonalna rozwoju na poszczególnych etapach.
- Najnowsze wyniki badań dotyczące zaburzeń ze spektrum autyzmu.
Temat 3. Proces diagnostyczny i terapeutyczny dziecka z zaburzeniami ze spektrum autyzmu - perspektywa psychologa.
- Autyzm a zaburzenia współistniejące – zaburzenia zachowania, zachowania agresywne i autoagresywne, zaburzenia napadowe, nadpobudliwość psychoruchowa.
- Autyzm a nieharmonijny rozwój poznawczy, nietypowe zachowania ruchowe, specyficzne wymagania sensoryczne.
- Obserwacja diagnostyczna – analiza zachowania dziecka w jego naturalnym środowisku – na co zwracać uwagę.
- Jak zaplanować proces diagnostyczny w praktyce psychologicznej.
Temat 1. Narzędzia przesiewowe i diagnostyczne w ASD.
- Badania przesiewowe I i II stopnia – przegląd dostępnych narzędzi.
- Narzędzia diagnostyczne: ADOS-2, ASRS, ADI-R; model wielospecjalistycznego procesu diagnostycznego.
- Ocena funkcjonowania dziecka z ASD: PEP-R, karta obserwacyjna modelu ESDM.
Temat 2. Badania przesiewowe pod kątem zaburzeń ze spektrum autyzmu.
- Kwestionariusz M-CHAT-R/F dla dzieci w wieku 16-30 miesięcy – charakterystyka narzędzia.
- Zestaw kart obserwacyjnych SACS-R dla dzieci w wieku 8, 12, 18, 24 miesiące – charakterystyka narzędzia.
- Badabada – ogólnopolski program wczesnego wykrywania autyzmu Fundacji Synapsis.
Temat 3. ADOS-2 – złoty standard w diagnozie ASD.
- ADOS-2 – protokół bezpośredniej obserwacji do diagnozy zaburzeń ze spektrum autyzmu i monitorowania postępów terapii – charakterystyka narzędzia.
- Moduły 1, 2, 3, 4, T– kryteria doboru modułu ADOS-2 do badania osoby z ASD.
- Adaptacja i walidacja ADOS-2 na gruncie polskim.
Temat 1. Uwarunkowania rozwoju małego dziecka ze spektrum autyzmu - możliwości wczesnego wykrywania
i efekty wcześnie prowadzonej terapii.
Temat 2. Warsztat pracy logopedy w zakresie wczesnej interwencji dziecka z ASD.
- Działania logopedy kluczowe dla rozwoju małego dziecka z ASD.
- Nieprawidłowości w rozwoju mające wpływ na kształtowanie się mowy dziecka - ocena funkcji dokonywana przez logopedę.
- Praktyczne zastosowanie Metody Wczesnego Startu w terapii dzieci z całościowymi zaburzeniami rozwoju w wieku 12 - 60 miesięcy.
- Pozytywne wzmocnienia zachowań, podejście relacyjne i współdzielenie zainteresowań dziecka - przykłady i analiza skuteczność.
Temat 3. Kryteria diagnostyczne a różnice w rozwoju dzieci w 12., 24. i 36. miesiącu życia.
- Jak oceniać dziecko w obszarach: komunikacji społecznej, przywiązania społecznego oraz funkcjonalnej i symbolicznej zabawy w 12., 24., i 36. miesiącu życia.
- Kiedy można uznać, że zostały spełnione poszczególne kryteria diagnostyczne w danym okresie życia dziecka.
- Przygotowanie terapii dziecka z zaburzenia w poszczególnych kryteriach diagnostycznych - studia przypadku dla dziecka w wieku od 12, 24 i 36 miesiąca życia.
Temat 1. Metody terapeutyczne w pracy z dzieckiem ze spektrum autyzmu.
- Przegląd podejść i technik terapeutycznych (TEACCH, Metoda Behawioralna, RDI, Metoda Opcji, Metoda ESDM, Model DIR/Floortime, Metoda 3i) - czy można łączyć różnego rodzaju terapie.
- Zasady pracy z dzieckiem z ASD w kontekście dysfunkcji komunikacyjnych, nieprawidłowości funkcjonowania społecznego, rozwoju funkcji poznawczych oraz rozwijania umiejętności przedszkolnych i szkolnych.
- Praktyczne zasady budowania indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych.
- Trening Umiejętności Społecznych jako metoda terapii dzieci starszych.
- Najczęściej popełniane błędy w terapii osób z ASD - studia przypadku.
Temat 2. Terapia dzieci z zespołem aspergera - dobór metod terapeutycznych.
- Uwarunkowania rozwoju dziecka z Zespołem Aspergera - diagnoza i terapia.
- Zaburzenia teorii umysłu, funkcji wykonawczych i centralnej koherencji.
- Zaburzenia ze spektrum autyzmu : stereotypowe wzorce zachowania, zaburzenia interakcji społecznych, zaburzenia komunikowania - kryteria i narzędzia diagnostyczne.
- Metody terapii interdyscyplinarnej - przegląd i rekomendacje.
- Drama w terapii dzieci z Zespołem Aspergera.
Temat 1. Terapia zaburzeń komunikacji u dzieci z asd. konstruowanie efektywnego środowiska edukacyjnego.
- Jakie warunki muszą być spełnione, by dzieci z autyzmem nabywały nowych umiejętności.
- W jakich obszarach doskonalić swój warsztat, by być skutecznym nauczycielem/logopedą dziecka z autyzmem.
- Dlaczego orientacja funkcjonalna jest kluczowa w pracy z dziećmi ze spektrum autyzmu.
- W jaki sposób budować skuteczne systemy motywacyjne: co zrobić, żeby dzieci z autyzmem chciały się komunikować.
- Czym różni się zaburzenie komunikacji u dzieci ze spektrum od zaburzeń komunikacji dzieci z innymi zaburzeniami.
- Dlaczego należy rozwijać komunikację w kontekście definicji komunikacji funkcjonalnej.
- W jaki sposób rozwój komunikacji wpływa na redukcję zachowań niepożądanych.
- Jak zaplanować i usystematyzować zajęcia w kontekście specyficznych wymagań dzieci ze spektrum autyzmu.
Temat 2. Wspomagające i alternatywne sposoby porozumiewania się w terapii logopedycznej dziecka ze spektrum autyzmu.
- Wzbudzenie i zrozumienie intencji komunikacyjnej.
- Kryteria doboru efektywnych programów AAC w kontekście specyfiki zaburzeń ze spektrum autyzmu.
- Picture Exchange Communication System: prezentacja metody, korzyści płynące ze stosowania PECS, omówienie sześciu faz PECS.
- PECS a rozwój mowy.
- Mity na temat AAC - przedstawienie badań naukowych.
- Zmiana modalności – kryteria niezbędne do efektywnego przejścia z systemów AAC na inną modalność, w tym na mowę.
- Kształtowanie systemu językowego u dzieci ze spektrum autyzmu – studium przypadku w oparciu o materiał filmowy.
Temat 1. Terapia dziecka ze spektrum autyzmu zdiagnozowanym przed 36 miesiącem życia.
- Studium przypadku 1. Dziecko w diagnozie od 5. miesiąca życia, u którego zaobserwowano brak reakcji na imię oraz brak kontaktu wzrokowego z innymi osobami. Dziecko zostało skierowane do poradni celem usprawnienia rozwoju.
- Studium przypadku 2. Dziecko w 18. miesiącu życia, niemówiące, z nadwrażliwością sensoryczną, trudnościami żywieniowymi oraz z niskorosłością.
- Studium przypadku 3. Dziecko w 30 miesiącu życia, niemówiące, z echolaliami, z bardzo dużą agresją i autoagresją.
Temat 2. Terapia dziecka starszego z zespołem Aspergera.
- Studium przypadku 1. Dziecko 6-letnie, które trafiło do specjalisty z powodu utrudnień w kontaktach rówieśniczych, brakiem rozróżniania emocji i zachowaniami agresywnymi.
- Studium przypadku 2. Dziecko 7-letnie z Zespołem Aspergera i współwystępującym zespołem Touretta, w terapii od 5 r.ż.
- Studium przypadku 3. Dziecko 10-letnie z Zespołem Aspergera, jąkające się. Zdiagnozowane w wieku 9 lat.
Temat 3. Proces diagnostyczny i terapeutyczny dziecka z zaburzeniami ze spektrum autyzmu - perspektywa psychologa.
- Autyzm a zaburzenia współistniejące – zaburzenia zachowania, zachowania agresywne i autoagresywne, zaburzenia napadowe, nadpobudliwość psychoruchowa.
- Autyzm a nieharmonijny rozwój poznawczy, nietypowe zachowania ruchowe, specyficzne wymagania sensoryczne.
- Obserwacja diagnostyczna – analiza zachowania dziecka w jego naturalnym środowisku – na co zwracać uwagę.
- Jak zaplanować proces diagnostyczny w praktyce psychologicznej.
Prowadzący






Jak przebiega nauka podczas kursu?
Najczęściej zadawane pytania
Czy udział w kursie daje uprawnienia zawodowe?
Nie, nie przyznajemy uprawnień zawodowych. Kurs ma charakter dokształcający. Pozwala poszerzyć i pogłębić wiedzę uczestnikom z danych obszarów tematycznych, korzystając z wiedzy najlepszych polskich i zagranicznych ekspertów.
Czy są jakieś terminy zjazdów stacjonarnych?
Nie, nie ma żadnego zjazdu stacjonarnego we wskazanym miejscu. Całość kursu opiera się na kształceniu online poprzez interaktywną platformę edukacyjną. Przystępując do kursu otrzymujesz wszystkie materiały, wykłady video, prezentacje w formie online.
Czy otrzymam certyfikat po zakończeniu kursu?
Tak, po zakończeniu szkolenia każdy uczestnik otrzyma certyfikat, poświadczający udział i ukończenie szkolenia. Dodatkowo po każdym module tematycznym otrzymacie Państwo certyfikaty potwierdzające pozyskanie wiedzy z danego obszaru tematycznego.
Co w przypadku jeżeli mam zaplanowany wyjazd urlopowy w trakcie trwania szkolenia?
Cała koncepcja opiera się na kształceniu online. Taka forma szkolenia pozwala Państwu kształcić się w dogodnym dla siebie czasie.

Opis:
Specjalistyczny program szkoleniowy dla logopedów, pedagogów i nauczycieli wychowania przedszkolnego z zakresu wykorzystania logorytmiki w terapii logopedycznej, przeznaczony dla wszystkich specjalistów, którzy chcieliby poszerzyć swoje kompetencje o skuteczne metody logorytmiczne w pracy z dziećmi.
Podczas intensywnego warsztatu odpowiemy na pytania:
• Jakie są podstawowe założenia i cele logorytmiki?
• Jakie znaczenie ma logorytmika w terapii zaburzeń mowy?
• W jaki sposób przebiega praca z dziećmi w normie rozwojowej oraz z zaburzeniami rozwoju mowy i komunikacji językowej?
• Jaka jest specyfika pracy z dziećmi z szerokim spektrum zaburzeń mowy czy słuchu fonologicznego?
• W jaki sposób przygotować się i przeprowadzić zajęcia z logorytmiki?
• Jak określać potrzeby grupy i budować scenariusz?
Filmy instruktażowe
|
Materiały merytoryczne
|
Najlepsi eksperci
|
- Świadomie przeprowadzisz zajęcia logorytmiczne z dziećmi o różnym spektrum zaburzeń,
- Wykorzystasz w praktyce ćwiczenia logorytmiczne,
- Rozwiniesz koordynację wzrokowo – słuchowo – ruchową podopiecznych poprzez wykorzystanie konkretnych ćwiczeń i zabaw,
- Określisz potrzeby grupy i zbudujesz scenariusz skrojony na miarę potrzeb twoich podopiecznych,
- Stworzysz atrakcyjne i efektywne pomoce dydaktyczne,
- Wykorzystasz instrumentarium C.Orffa podczas zajęć z logorytmiki,
Zawartość kursu
-
Nagrania video – szkolenia przeprowadzone przez ekspertkę z zakresu logorytmiki dr n.hum. Annę Walencik –Topiłko
-
Materiały merytoryczne – artykuły napisane przez praktyków, ćwiczenia, zabawy i gotowe scenariusze zajęć,
-
Dostęp 24h z każdego miejsca w dowolnym czasie - możliwość nauki we własnym tempie
-
Najlepsi eksperci – ucz się od specjalistów-praktyków,
-
Test weryfikujący zdobytą wiedzę umożliwiający zdobycie certyfikatu

Sylabus kursu
Wprowadzenie do logorytmiki – podstawy metodyczne
- Podstawowe założenia i cele logorytmiki
- Wpływ muzyki i dźwięku na rozwój mowy – wczesna stymulacja
Logorytmika w profilaktyce
- Znaczenie logorytmiki w terapii zaburzeń mowy
- Neurolingwistyczne aspekty logorytmiki
Praca z dziećmi o różnym spektrum zaburzeń - logorytmika w terapii logopedycznej
- Logorytmika w profilaktyce języka
- Zastosowanie logorytmiki w terapii ORM
- Logorytmika w terapii wybranych zaburzeń mowy (rozwojowa niepłynność mowy, jąkanie wczesnodziecięce, dyslalia)
- Praca z dziećmi z zaburzeniami słuchu fonologicznego
Klasyfikacja ćwiczeń logorytmicznych i ich główne cele
- Ćwiczenia usprawniające motorykę (rodzaje)
- Ćwiczenia słuchowe (rodzaje)
- Ćwiczenia inhibicyjno - incytacyjne
- Ćwiczenia słowno-ruchowe
Rozwijanie koordynacji wzrokowo – słuchowo – ruchowej na zajęciach z Logorytmiki
- Stymulowanie słuchu fizycznego na zajęciach z logorytmiki
- Kształtowanie umiejętności rozpoznawania dźwięków
- Ćwiczenia koordynacyjne w logorytmice
Metodyka w praktyce
- Program zajęć – w jaki sposób określać potrzeby grupy?
- Budowanie scenariuszy w zależności od potrzeb grupy
- Właściwy dobór piosenek do zajęć logorytmicznych
- Pomoce dydaktyczne
- Przykładowe scenariusze zajęć
Instrumenty, muzyka i konstruowanie ćwiczeń
- Instrumentarium C.Orffa w logorytmice
- Improwizacja muzyczna, konstruowanie własnych ćwiczeń z zakresu logorytmiki
- Praca z rytmem w kontekście mowy
Realizacja zajęć z logorytmiki
- Zabawy i ćwiczenia oddechowe
- Mowa rytmizowana i ćwiczenia artykulatorów
- Ćwiczenia uwagi słuchowej
- Wiersze i piosenki z ruchem
- Realizacja ruchem zmian tempa, akcentu, dynamiki, różnicowanie wysokości dźwięków
Film z zajęć logorytmicznych
Prowadzący

Dr n. hum. Anna Walencik – Topiłko

Anna Brych
Jak przebiega nauka podczas kursu?
Najczęściej zadawane pytania
Czy udział w kursie daje uprawnienia zawodowe?
Nie, nie przyznajemy uprawnień zawodowych. Kurs ma charakter dokształcający. Pozwala poszerzyć i pogłębić wiedzę uczestnikom z danych obszarów tematycznych, korzystając z wiedzy najlepszych ekspertów.
Czy są jakieś terminy zjazdów stacjonarnych?
Nie, nie ma żadnego zjazdu stacjonarnego we wskazanym miejscu. Całość kursu opiera się na kształceniu online poprzez interaktywną platformę edukacyjną. Przystępując do kursu otrzymujesz wszystkie materiały, wykłady video, prezentacje w formie online.
Czy otrzymam certyfikat po zakończeniu kursu?
Tak, po zakończeniu kursu każdy uczestnik otrzyma certyfikat poświadczający udział i ukończenie kursu. Certyfikat jest dostępny w wersji cyfrowej do pobrania po ukończeniu kursu.
Co w przypadku jeżeli mam zaplanowany wyjazd urlopowy w trakcie trwania kursu?
Cała koncepcja kursu opiera się na kształceniu online. Taka forma szkolenia pozwala uczestnikom kształcić się w dogodnym dla nich czasie.