Dołącz do czytelników
Brak wyników

Artykuł partnerski

14 grudnia 2021

NR 22 (Grudzień 2021)

Metoda Tomatisa® jako metoda wspomagająca pracę terapeutyczną

0 261

Metoda Tomatisa® jest programem pedagogicznym mającym na celu poprawę procesów przetwarzania słuchowego, dzięki którym uczymy się i poznajemy świat. Podnosi koncentrację, ułatwia naukę, redukuje stres.

Seanse słuchowe Metody Tomatisa® pomagają nauczyć mózg oraz ucho prawidłowej analizy dźwięków. Realnie wspomagają rozwój mowy – zarówno w zakresie języka ojczystego, jak i języków obcych. Pomagają odzyskać emocjonalną równowagę, lepiej się koncentrować oraz komunikować z innymi. Dzięki temu Metoda Tomatisa® idealnie wpisuje się jako metoda wspomagająca pracę terapeutyczną m.in.: logopedyczną, pedagogiczną, psychologiczną czy sensoryczną.

Zuzanna (6 lat) z zespołem Jouberta

Dziewczynka porusza się samodzielnie raczkując. Rozumie proste polecenia. Zuzia nie lubi głośnych dźwięków, nie czuje się komfortowo dotykając piasku, materiałów sypkich, trawy, kisielu.
W ocenie rozwoju motoryki stwierdza się opóźnienie za względu na zespół Jouberta (hipotomia mięśniowa). Napięcie mięśniowe w obszarze orofacyjnym jest bardzo niskie. Pomimo tego dobrze radzi sobie z gryzieniem i żuciem, pije z kubka. Wokalizuje i naśladuje melodię wypowiedzi. Wykonuje proste, często wykonalne polecenia. Rozumienie odbywa się na podstawie słów kluczy, głównie rzeczowników. Zuzia nie wskazuje, ale przynosi rzecz na której jej zależy (pilot, żeby włączyć jej telewizor, zabawkę, żeby zaśpiewać związaną z zabawką piosenkę). Dziewczynka komunikuje się głównie postawą całego ciała i jego ruchem, ożywieniem oraz wokalizowaniem.
Zuzia wymaga intensywnej terapii prowadzonej przez wielu specjalistów. Z uwagi na specyfikę zaburzenia zaleconą ma stymulację wszystkich sfer rozwoju. Terapia jest przede wszystkim nastawiona na rozwijanie umiejętności komunikacji, mowy i języka, kompetencji społecznych oraz usprawniania ruchowego. Jedną z wielu terapii na którą zdecydowali się rodzice dziewczynki była stymulacja Metodą Tomatisa®.
Test uwagi słuchowej był niemożliwy do wykonania u dziewczynki. Terapię przygotowałam na podstawie szczegółowego wywiadu z matką, opinii innych specjalistów oraz biorąc pod uwagę specyfikę zaburzenia jakim jest Zespół Jouberta.
Ze względu na ogromną nadwrażliwość słuchową oraz nadwrażliwość dotykową w obrębie głowy nie było mowy o przygotowaniu terapii z wykorzystaniem zestawu ze słuchawkami. Terapię rozpoczęłam od Tomatis® Bone Conduction Kit – rozwiązaniem idealnym do pracy z dziećmi nadwrażliwymi oraz z osobami z hipotonią lub z opóźnieniami w rozwoju sensoryczno-motorycznym. Pierwsze 2 etapy terapii Zuzia miała przy użyciu specjalnej rękawicy i pasa wyposażonych w moduł przewodnictwa kostnego podłączonych do TalksUp®. W trzecim etapie terapii postanowiłam spróbować połączyć pas z modułem kostnym z zestawem słuchawkowym. I udało się – coś co kiedyś było niemożliwe – Zuzia dała sobie założyć słuchawki. Czwarty etap to już terapia tylko z wykorzystaniem zestawu słuchawkowego z TalksUp®.
– Myślę, że najbardziej zauważalnym efektem u Zuzi jest mniejszy lęk przy występowaniu nagłych, niespodziewanych dźwięków. Dziewczynka wcześniej reagowała płaczem, zatykaniem uszu. Obecnie jest częściej dźwiękiem zainteresowana, lubi, kiedy opowiada jej się, co słyszy w tym momencie. Nawet przy bardzo silnych bodźcach (np. przejazd pociągu, stacja jest zaraz obok gabinetu terapeutycznego) Zuzia nie zatyka uszu, nie reaguje lękiem. Trudno było też zaakceptować dziewczynce dźwięki, które sama wytwarzała np. dmuchając w gwizdek, różnego typu dmuchajki. Teraz, nawet gdy uda jej się bardzo mocno dmuchnąć, nie ma reakcji zbierania, a potem płaczu czy zatykania uszu. Zuzia bardzo polubiła też wykorzystywanie w czasie zajęć śpiewu, rytmu, tempa. Sprawia jej ogromną radość, kiedy w czasie zajęć śpiewam, zmieniam tempo mowy lub śpiewu, kiedy robię pauzy w śpiewie lub mówieniu, a ona ma za zadanie zareagować, wykonać jakąś czynność np. bardzo lubi, kiedy jej zadaniem jest otworzyć buzię do stymulacji spoczynkowej pozycji języka wtedy, gdy przestanę śpiewać. Dopomina się też powtarzania zadań z wokalizowaniem, kiedy na samogłoskach powtarzam melodie klasyczne (Griega, Prokofiewa). Zuzi przestało również przeszkadzać, kiedy mówię lub śpiewam głośno. Poprzez muzykę łatwiej nawiązać z dziewczynką kontakt, częściej nie tylko reaguje na komunikaty słowne, ale – co jeszcze ważniejsze – muzyka, rytm, tempo, natężenie dźwięku umożliwiają, może to nieodpowiednie słowo, jakby wywołują, wyzwalają u Zuzi inicjowanie kontaktu z drugą osobą. – podsumowuje dotychczasowe efekty terapii Metodą Tomatisa®, Maria Wiśniewska, neurologopeda pracująca na co dzień z Zuzią.

POLECAMY

Kalina (7 lat) z zaburzeniami Integracji Sensorycznej i jąkaniem

Kalina wykazuje nadwrażliwość sensoryczną w obrębie dwóch układów sensorycznych: układu dotykowego oraz słuchowego. Dziewczynce przeszkadzają niektóre faktury. Nie lubi, gdy jej dłonie są brudne. Kalina wykazuje nadwrażliwość układu słuchowego. Przeszkadzają jej niektóre dźwięki pochodzące z najbliższego otoczenia, nie lubi hałasu. 
U Kaliny są problemy motoryczne o podłożu sensorycznym: problemy z przekraczaniem linii środkowej ciała – trudności z używaniem ręki, stopy bądź oka po przeciwnej stronie ciała.
U dziecka występuje problem z selekcją bodźców słuchowych i wzrokowych. Rozpraszają ją...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Terapia Specjalna"
  • Dostęp do wszystkich artykułów w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy