Jak odbieramy świat?
Świat odbieramy za pomocą zmysłów. Czujemy go dotykiem, wąchamy zapachy, oglądamy barwy i kształty, słyszymy dźwięki, smakujemy potrawy. Dzięki temu tworzymy obraz rzeczywistości, która nas otacza. Jednak nie zawsze mamy taką możliwość. Dotyczy to osób, które cierpią na zaburzenia sensoryczne (SI, sensory integration). Szczególnie trudne staje się to w przypadku dzieci, u których rozwój przez zablokowane lub zaburzone zmysły zostaje utrudniony.
Brak równowagi w odbiorze bodźców sprawia, że codzienne sytuacje – takie jak hałas w przedszkolu, nowe smaki czy nawet dotyk ubrania – mogą być źródłem stresu i frustracji. W takich okolicznościach wsparcie rozwoju dziecka wymaga szczególnej uwagi i poszukiwania narzędzi terapeutycznych, które będą bezpieczne, angażujące i dostosowane do jego indywidualnych potrzeb.
Znaczenie sensoryki w rozwoju dziecka
Zmysły to podstawowy kanał kontaktu dziecka ze światem. Już od pierwszych dni życia maluch poznaje rzeczywistość poprzez dotyk, zapach, dźwięki i obrazy. Ka...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań magazynu "Terapia Specjalna"
- Dostęp do wszystkich artykułów w wersji online
- ...i wiele więcej!
Dołącz do 5000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu pracy z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Otrzymuj co 2 miesiące bank pomysłów z oryginalnymi, autorskimi scenariuszami do różnych zaburzeń rozwoju i zachowania wraz z gotowymi kartami pracy. Rozszerzaj swój warsztat i poznawaj gotowe metody pracy do wdrożenia od zaraz.