Czytelnicy pytają

Czytelnicy pytają

Na pytania Czytelników odpowiada KAMILA URBANIAK – doktorantka w Instytucie Literaturoznawstwa i Językoznawstwa Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach. Właścicielka Gabinetu PeritusMed Kamila Urbaniak. Absolwentka stacjonarnej logopedii ogólnej i klinicznej na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego we współpracy z I Wydziałem Lekarskim Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego. Ukończyła studia podyplomowe z zakresu neurologopedii i wczesnego wspomagania rozwoju dziecka na Uczelni Łazarskiego w Warszawie. Diagnosta i Terapeuta Integracji Sensorycznej (Centrum Integracji Sensorycznej). Terapeuta czaszkowo- -krzyżowy. Członek zwyczajny PTRH, PTTM oraz PTL. Pracuje jako Biegła Sądowa. Absolwentka Psychodietetyki Akademii Nauk Społecznych i Medycznych w Lublinie oraz Psychotraumatologii. Specjalistka żywienia dzieci, kobiet w ciąży i karmiących piersią. Autorka książki Funkcjonowanie dzieci ze spektrum autyzmu w przedszkolu oraz licznych artykułów naukowych z dziedziny logopedii. Członek rady naukowej w projektach badawczych z zakresu pedagogiki i medycyny.

1. Prowadzę w terapii 5-letniego chłopca ze spektrum autyzmu, który jest bardzo wrażliwy sensorycznie, zwłaszcza na dźwięki i bodźce dotykowe w obrębie jamy ustnej. Chłopiec mówi pojedyncze słowa i proste frazy, ale odmawia wszelkich ćwiczeń artykulacyjnych i logomasażu. Ma również tendencję do stałego używania samogłoski „a” w zabawie. Jak zminimalizować awersję sensoryczną i jednocześnie skutecznie wspierać rozwój jego systemu fonologicznego oraz akceptację ćwiczeń buzi i języka?

Kamila Urbaniak: W pracy z dzieckiem w spektrum autyzmu, które prezentuje silną nadwrażliwość oralną, podstawą skutecznej terapii jest stopniowe oswajanie bodźców oraz wprowadzanie doświadczeń dotykowych w sposób kontrolowany i przyjemny. Odmowa uczestnictwa w ćwiczeniach artykulacyjnych czy logomasażu nie wynika z oporu wobec terapeuty, lecz z przeciążenia układu
nerwowego, dla którego dotyk w obrębie jamy ustnej stanowi bodziec zbyt intensywny.
Pierwszym etapem pracy jest zatem rozbudowanie tolerancji sensorycznej poza kontekstem logopedycznym – w zabawie i codziennych czynnościach. Stosuje się techniki oparte na metodzie integracji sensorycznej, np. zabawy dmuchowe (bańki, wiatraczki, piórka), picie przez słomkę, oblizywanie łyżeczki z różnymi smakami czy eksplorowanie temperatur (ciepła woda, zimna łyżeczka). Ważn...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Terapia Specjalna"
  • Dostęp do wszystkich artykułów w wersji online
  • ...i wiele więcej!

Dołącz do 5000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu pracy z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi o specjalnych potrzebach edukacyjnych.

Otrzymuj co 2 miesiące bank pomysłów z oryginalnymi, autorskimi scenariuszami do różnych zaburzeń rozwoju i zachowania wraz z gotowymi kartami pracy. Rozszerzaj swój warsztat i poznawaj gotowe metody pracy do wdrożenia od zaraz.

440 artykułów online
7 lat doświadczenia
Dostęp online i offline
45 numerów archiwalnych
12 filmów szkoleniowych
35 autorów – specjalistów
Terapia Specjalna • Prenumerata już od 399 zł/rok

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI