1. Prowadzę w terapii 5-letniego chłopca ze spektrum autyzmu, który jest bardzo wrażliwy sensorycznie, zwłaszcza na dźwięki i bodźce dotykowe w obrębie jamy ustnej. Chłopiec mówi pojedyncze słowa i proste frazy, ale odmawia wszelkich ćwiczeń artykulacyjnych i logomasażu. Ma również tendencję do stałego używania samogłoski „a” w zabawie. Jak zminimalizować awersję sensoryczną i jednocześnie skutecznie wspierać rozwój jego systemu fonologicznego oraz akceptację ćwiczeń buzi i języka?
Kamila Urbaniak: W pracy z dzieckiem w spektrum autyzmu, które prezentuje silną nadwrażliwość oralną, podstawą skutecznej terapii jest stopniowe oswajanie bodźców oraz wprowadzanie doświadczeń dotykowych w sposób kontrolowany i przyjemny. Odmowa uczestnictwa w ćwiczeniach artykulacyjnych czy logomasażu nie wynika z oporu wobec terapeuty, lecz z przeciążenia układu
nerwowego, dla którego dotyk w obrębie jamy ustnej stanowi bodziec zbyt intensywny.
Pierwszym etapem pracy jest zatem rozbudowanie tolerancji sensorycznej poza kontekstem logopedycznym – w zabawie i codziennych czynnościach. Stosuje się techniki oparte na metodzie integracji sensorycznej, np. zabawy dmuchowe (bańki, wiatraczki, piórka), picie przez słomkę, oblizywanie łyżeczki z różnymi smakami czy eksplorowanie temperatur (ciepła woda, zimna łyżeczka). Ważn...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań magazynu "Terapia Specjalna"
- Dostęp do wszystkich artykułów w wersji online
- ...i wiele więcej!
Dołącz do 5000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu pracy z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Otrzymuj co 2 miesiące bank pomysłów z oryginalnymi, autorskimi scenariuszami do różnych zaburzeń rozwoju i zachowania wraz z gotowymi kartami pracy. Rozszerzaj swój warsztat i poznawaj gotowe metody pracy do wdrożenia od zaraz.