Dołącz do czytelników
Brak wyników

Scenariusz zajęć

21 kwietnia 2021

NR 18 (Kwiecień 2021)

Pani Wiosna wita nas

0 135

Uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu znacznym i głębokim poznają otaczający świat za pomocą wszystkich zmysłów. Zadaniem nauczyciela jest poprowadzenie zajęć w sposób, który umożliwi dziecku rozbudzenie kanałów zmysłowych oraz da mu możliwość uczestniczenia w zajęciach na miarę jego możliwości psychofizycznych. Ogromnie ważną rolę sprawuje w procesie terapeutycznym i dydaktycznym nauczyciel, bowiem to on podpowiada uczniom, kiedy zachodzi taka potrzeba, ale również ograniczą swoją rolę, gdy jest to możliwe i uczniowie mogą działać w sposób samodzielny. 
 

POLECAMY

TEMAT PANI WIOSNA WITA NAS
ADRESACI Uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu znacznym i głębokim w klasach I–III
CEL GŁÓWNY Polisensoryczne poznanie środowiska przyrody wiosną
CELE
SZCZEGÓŁOWE
Uczeń:
  • wysłuchuje muzyki,
  • wita się z nauczycielem,
  • rozpoznaje swoje zdjęcie,
  • umieszcza zdjęcie w wyznaczonym miejscu,
  • naśladuje ruchy i gesty prezentowane przez nauczyciela,
  • słucha czytanego wiersza i opowiadania,
  • dopasowuje przedmioty do ich zdjęć,
  • układa kwiaty w odpowiednim miejscu (wazon),
  • bawi się przez manipulację ziemią,
  • sadzi cebulki kwiatów,
  • relaksuje się przy muzyce i opowiadaniu,
  • żegna się z nauczycielem.
METODY PRACY Pokaz, metoda praktycznego działania, elementy metody „Porannego kręgu”
FORMY PRACY Indywidualna i grupowa
ŚRODKI
DYDAKTYCZNE
Odtwarzacz CD, piosenki (Antonio Vivaldi „Wiosna”, Fryderyk Chopin „Wiosenny walc”), elementy ubioru Pani Wiosny – kwiaty z papieru, kapelusz, kolorowa spódnica, zdjęcia uczniów, taśma klejąca, kwiaty z papieru (do przyklejenia na drzewie), drzewo z papieru w dużym rozmiarze, kosz, sztuczne kwiaty (forsycje, tulipany, krokusy, przebiśniegi, żonkile), bazie na gałązce wierzby, figurka motylka, ptaszka, żaby, zdjęcia przedmiotów znajdujących się w koszyku, wazon, doniczki, cebulki kwiatów, łopatka, konewka


Przebieg zajęć

1. Powitanie uczestników zajęć z wykorzystaniem akompaniamentu muzycznego 
Uczniowie zajmują miejsce koło siebie w półkolu. Nauczyciel włącza muzykę – Antonio Vivaldi „Wiosna”. Kolejno wita się z każdym uczniem indywidualnie, wymawiając przy tym imię witanego dziecka i prezentując jego zdjęcie. 

2. Wiosenna lista obecności 
Nauczyciel wręcza każdemu uczniowi jego zdjęcie oraz kolorowy kwiatek z papieru. Zadaniem uczniów jest przyklejenie zdjęcia na kwiatek oraz umieszczenie kwiatka na wiosennym drzewie. 
By ułatwić uczniom wykonanie zadania, zdjęcia oraz kwiatki mogą być przyklejone za pomocą taśmy. 

3. Wierszyk o tematyce wiosennej połączony z wykonywaniem gestów – „Kolorowy kosz Pani Wiosny”
Nauczyciel zakłada wiosenne elementy ubioru – kapelusz, kolorową spódnicę, kwiatki z papieru oraz kosz z przedmiotami charakterystycznymi dla wiosny. Kolejno odczytuje wiersz. Nauczyciel prezentuje gesty i czynności pojawiające się w wierszu, zadaniem uczniów jest naśladowanie nauczyciela oraz wykonywanie odpowiednich gestów i czynności. Gdy uczniowie będą mieli trudności w zakresie naśladowania, należy stosować podpowiedzi fizyczne.
 

Wiersz Instrukcja
Piękna Pani Wiosna dzieciaki przywitała Nauczyciel wita się z każdym z uczniów przez podanie ręki.
Swój wiosenny koszyk wszystkim pokazała Nauczyciel prezentuje uczniom swój koszyk z elementami charakteryzującymi wiosnę.
Koszyk duży i ciężki, bo w nim wiele skarbów jest Nauczyciel przekazuje każdemu z uczniów koszyk. Każde z dzieci podnosi koszyk.
Dzieciaki – chcecie zobaczyć? – zróbcie taki gest Nauczyciel podnosi ręce do góry. Uczniowie naśladują ruchy nauczyciela.
Pani Wiosna przyniosła wiaterek spokojny i cieplutki Nauczyciel wydmuchuje powietrze, udając wiatr.
Na zielonej trawce pojawił się pierwszy kwiatek malutki Nauczyciel schyla się – udając zrywanie kwiatka i jego wąchanie – uczniowie wykonują prezentowane przez nauczyciela czynności.
Z ciepłych krajów wszystkie ptaki wracają już Nauczyciel wraz z uczniami naśladuje ptaka – machając rękoma w górę i w dół.
Śpiące zwierzaki obudzą się z zimowego snu tuż, tuż Nauczyciel wraz z uczniami przeciąga się – naśladując budzenie się zwierząt.
Pogoda i przyroda Tobą rozweselona Nauczyciel uśmiecha się do wychowanków.
Witaj Wiosno! Piękna i zielona!  


4. Wiosenny kosz skarbów
Nauczyciel prezentuje uczniom wiosenny koszyk, kolejno wyciąga z kosza każdy z elementów związanych z wiosną: 

  • sztuczne kwiaty (tulipany, forsycje, przebiśniegi, krokusy),
  • bazie na...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Terapia Specjalna"
  • Dostęp do wszystkich artykułów w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy