Uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu znacznym i głębokim poznają otaczający świat za pomocą wszystkich zmysłów. Zadaniem nauczyciela jest poprowadzenie zajęć w sposób, który umożliwi dziecku rozbudzenie kanałów zmysłowych oraz da mu możliwość uczestniczenia w zajęciach na miarę jego możliwości psychofizycznych. Ogromnie ważną rolę sprawuje w procesie terapeutycznym i dydaktycznym nauczyciel, bowiem to on podpowiada uczniom, kiedy zachodzi taka potrzeba, ale również ograniczą swoją rolę, gdy jest to możliwe i uczniowie mogą działać w sposób samodzielny.
TEMAT | PANI WIOSNA WITA NAS |
ADRESACI | Uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu znacznym i głębokim w klasach I–III |
CEL GŁÓWNY | Polisensoryczne poznanie środowiska przyrody wiosną |
CELE SZCZEGÓŁOWE |
Uczeń:
|
METODY PRACY | Pokaz, metoda praktycznego działania, elementy metody „Porannego kręgu” |
FORMY PRACY | Indywidualna i grupowa |
ŚRODKI DYDAKTYCZNE |
Odtwarzacz CD, piosenki (Antonio Vivaldi „Wiosna”, Fryderyk Chopin „Wiosenny walc”), elementy ubioru Pani Wiosny – kwiaty z papieru, kapelusz, kolorowa spódnica, zdjęcia uczniów, taśma klejąca, kwiaty z papieru (do przyklejenia na drzewie), drzewo z papieru w dużym rozmiarze, kosz, sztuczne kwiaty (forsycje, tulipany, krokusy, przebiśniegi, żonkile), bazie na gałązce wierzby, figurka motylka, ptaszka, żaby, zdjęcia przedmiotów znajdujących się w koszyku, wazon, doniczki, cebulki kwiatów, łopatka, konewka |
Przebieg zajęć
1. Powitanie uczestników zajęć z wykorzystaniem akompaniamentu muzycznego
Uczniowie zajmują miejsce koło siebie w półkolu. Nauczyciel włącza muzykę – Antonio Vivaldi „Wiosna”. Kolejno wita się z każdym uczniem indywidualnie, wymawiając przy tym imię witanego dziecka i prezentując jego zdjęcie.
2. Wiosenna lista obecności
Nauczyciel wręcza każdemu uczniowi jego zdjęcie oraz kolorowy kwiatek z papieru. Zadaniem uczniów jest przyklejenie zdjęcia na kwiatek oraz umieszczenie kwiatka na wiosennym drzewie.
By ułatwić uczniom wykonanie zadania, zdjęcia oraz kwiatki mogą być przyklejone za pomocą taśmy.
3. Wierszyk o tematyce wiosennej połączony z wykonywaniem gestów – „Kolorowy kosz Pani Wiosny”
Nauczyciel zakłada wiosenne elementy ubioru – kapelusz, kolorową spódnicę, kwiatki z papieru oraz kosz z przedmiotami charakterystycznymi dla wiosny. Kolejno odczytuje wiersz. Nauczyciel prezentuje gesty i czynności pojawiające się w wierszu, zadaniem uczniów jest naśladowanie nauczyciela oraz wykonywanie odpowiednich gestów i czynności. Gdy uczniowie będą mieli trudności w zakresie naśladowania, należy stosować podpowiedzi fizyczne.
POLECAMY
Wiersz | Instrukcja |
Piękna Pani Wiosna dzieciaki przywitała | Nauczyciel wita się z każdym z uczniów przez podanie ręki. |
Swój wiosenny koszyk wszystkim pokazała | Nauczyciel prezentuje uczniom swój koszyk z elementami charakteryzującymi wiosnę. |
Koszyk duży i ciężki, bo w nim wiele skarbów jest | Nauczyciel przekazuje każdemu z uczniów koszyk. Każde z dzieci podnosi koszyk. |
Dzieciaki – chcecie zobaczyć? – zróbcie taki gest | Nauczyciel podnosi ręce do góry. Uczniowie naśladują ruchy nauczyciela. |
Pani Wiosna przyniosła wiaterek spokojny i cieplutki | Nauczyciel wydmuchuje powietrze, udając wiatr. |
Na zielonej trawce pojawił się pierwszy kwiatek malutki | Nauczyciel schyla się – udając zrywanie kwiatka i jego wąchanie – uczniowie wykonują prezentowane przez nauczyciela czynności. |
Z ciepłych krajów wszystkie ptaki wracają już | Nauczyciel wraz z uczniami naśladuje ptaka – machając rękoma w górę i w dół. |
Śpiące zwierzaki obudzą się z zimowego snu tuż, tuż | Nauczyciel wraz z uczniami przeciąga się – naśladując budzenie się zwierząt. |
Pogoda i przyroda Tobą rozweselona | Nauczyciel uśmiecha się do wychowanków. |
Witaj Wiosno! Piękna i zielona! |
4. Wiosenny kosz skarbów
Nauczyciel prezentuje uczniom wiosenny koszyk, kolejno wyciąga z kosza każdy z elementów związanych z wiosną:
- sztuczne kwiaty (tulipany, forsycje, przebiśniegi, krokusy),
- bazie na...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań magazynu "Terapia Specjalna"
- Dostęp do wszystkich artykułów w wersji online
- ...i wiele więcej!