Postęp technologiczny spowodował powstanie nowych możliwości w edukacji na każdym etapie nauczania/uczenia się. Nowe technologie mogą wspierać tradycyjne formy oddziaływania edukacyjnego, pozwalają na likwidowanie trudności związanych z pokonywaniem dystansu, umożliwiają prawie natychmiastowy dostęp do każdej zmagazynowanej informacji czy tworzenie niemal nieograniczonych warunków dwustronnej komunikacji słownej lub tekstowej (Bednarek, Lubina, 2008). Stwarzają również nowe możliwości w pracy z osobami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – wspomagają rozwój, ułatwiają naukę, wspierają ich codzienne życie. Są wykorzystywane w procesie diagnozy i terapii. Na dodatek potrafią być bardziej atrakcyjne od tradycyjnych metod i form nauczania.
Dział: Strefa nauczyciela
Proces edukacji dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych nie jest łatwy. Opatrzony jest często stresem i wieloma trudnościami. Napływ uchodźców z Ukrainy do Polski dał początek nowym decyzjom w resorcie edukacji. Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji i Nauki z dnia 21 marca 2022 r., każde dziecko, które przybywa z Ukrainy, objęte jest obowiązkiem szkolnym, jeżeli rodzice nie zdecydują się na kontynuację nauki w formie zdalnej. Większość dzieci trafia do szkół ogólnodostępnych. Te, które wymagają specjalnych oddziaływań edukacyjnych, również zostały objęte obowiązkiem szkolnym. Objęto je procesem badań, wydawania orzeczeń, odpowiednią terapią dla niepełnosprawności dziecka. Dzieci oraz nauczyciele mierzą się z nową, niespotykaną do tej pory sytuacją. Największą barierą jest bariera językowa, która widoczna jest na każdym etapie włączania dziecka z niepełnosprawnością do edukacji polskiej.
Zdalna edukacja stała się naszą rzeczywistością. Niektórzy z nas szybko rozeznali się w narzędziach i platformach internetowych oraz programach, dzięki którym można ją było realizować. Inni uzupełnili brakującą wiedzę i umiejętności mniej lub bardziej ochoczo. Jeszcze inni…