Aplikatory wieloigłowe w terapii dzieci  z niepełnosprawnością sprzężoną – innowacyjne podejście  do neurofizjologicznej stymulacji: analiza aspektów klinicznych i ograniczeń

Okiem specjalisty

Niepełnosprawność sprzężona u dzieci wiąże się z występowaniem więcej niż jednej istotnej dysfunkcji, co znacząco utrudnia proces terapeutyczny. Wymaga on zastosowania metod kompleksowych i wielopłaszczyznowych, uwzględniając zarówno komponenty ruchowe, sensoryczne, jak i poznawcze. W ostatnich latach rośnie zainteresowanie metodami neuromodulacyjnymi, w tym zastosowaniem aplikatorów wieloigłowych jako wsparcia terapii sensomotorycznej i integracyjnej. 

Niepełnosprawność sprzężoną definiuje się jako współwystępowanie co najmniej dwóch różnych rodzajów dysfunkcji, najczęściej neurologicznych i sensorycznych, które wpływają na całościowy rozwój dziecka. Przykładem takiej niepełnosprawności może być współwystępowanie mózgowego porażenia dziecięcego (MPD) z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego, deficytami poznawczymi lub epilepsją. Tego typu złożone zaburzenia rozwojowe wymagają zindywidualizowanego, multidyscyplinarnego podejścia terapeutycznego, które obejmuje rehabilitację ruchową, terapię zajęciową, wsparcie psychologiczne oraz nowoczesne formy neuromodulacji. "

POLECAMY

"

Jednym z innowacyjnych narzędzi wykorzystywanych w terapii dzieci z niepełnosprawnością sprzężoną są aplikatory wieloigłowe. To rodzaj powierzchownych urządzeń stymulacyjnych, które nie naruszają ciągłości naskórka, ale oddziałują na skórę i powierzchownie na receptory nerwowe. Mechanizm ich działania opiera się na stymulacji układu somatosensorycznego, co może prowadzić do poprawy integracji sensoryczno-ruchowej...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Terapia Specjalna"
  • Dostęp do wszystkich artykułów w wersji online
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI