Zapraszamy również do wzięcia udziału w OGÓLNOPOLSKIM KONGRESIE PEDAGOGÓW SPECJALNYCH I TERAPEUTÓW!
POLECAMY
Kiedy rozwój dziecka nie przebiega zgodnie z oczekiwaniami rodziców, zaczynają oni szukać pomocy specjalistycznej. W zależności od natężenia i rodzaju niepokojących objawów mogą trafiać do różnych osób: lekarza pierwszego kontaktu, logopedy, psychologa, terapeuty integracji sensorycznej itd. Ponieważ świadomość społeczna, a szczególnie świadomość nauczycieli i specjalistów na temat sygnałów niepokojących dla zaburzeń autystycznych znacznie wzrosła w ostatnim czasie, dostrzegają oni niepokojące symptomy, nie lekceważą ich i zalecają poszukiwanie diagnozy. Nie wszyscy jednak wiedzą, jak ten proces przebiega, dlatego zdarza się, że odsyłają rodzica do innych specjalistów, poradni psychologicznych, poradni psychiatrycznych i innych miejsc. Rodzice często poszukują dojścia do prywatnej diagnozy dziecka, nie zawsze wiedzą, jaką drogę w celu uzyskania pomocy obrać. Często czują się zagubieni licznymi wizytami, brakiem konkretnej informacji, odsyłaniem w różne miejsca. Często też są namawiani na szereg różnorodnych dodatkowych badań, drogich i rozłożonych w czasie, które nie wnoszą bardzo dużo do rozpoznania spektrum zaburzeń autystycznych.
W tej ocenie bardzo ważne są określone ilościowo i jakościowo specyficzne zachowania dziecka mogące utrzymywać się w pewnych odcinkach czasowych. Badania genetyczne czy neurologiczne mogą być istotne dla funkcjonowania i zdrowia dziecka, jednak w przypadku diagnozy autystycznej nie wnoszą wiele, ale odraczają w czasie proces rozpoznania zaburzenia. Zasadne mogą być badania słuchu dziecka, gdyż maluch często zachowuje się, jakby nie słyszał, chociaż rodzice twierdzą, że dziecko ma dobry, tylko „wybiórczy” słuch. W przypadku ryzyka zaburzeń ze spektrum autyzmu czas odgrywa bardzo ważną rolę, gdyż właściwa diagnoza umożliwia przede wszystkim wczesne rozpoczęcie terapii, a tym samym szybkie zniwelowanie zaburzeń behawioralnych, a także daje szansę na rozpoczęcie stymulacji procesów rozwojowych.
W niniejszym artykule chciałabym przedstawić kompendium postępowania diagnostycznego i możliwe formy wsparcia dziecka, u którego podejrzewa się zaburzenia ASD. Oczywiście w poszcz...