ADOS-2 Protokół obserwacji do diagnozowania zaburzeń ze spektrum autyzmu

Metody terapii Otwarty dostęp

Wczesna i szybka diagnoza zaburzeń ze spektrum autyzmu jest niezwykle ważna, lecz także trudna. Jest to złożony, wielowymiarowy proces. Często sprawia wiele trudności nawet doświadczonym klinicystom. To dlatego, że autyzm przyjmuje różne formy, co wynika zarówno z niejednorodności patogenetycznej, jak i z różnic indywidualnych. Dodatkowo obraz kliniczny bardzo często zaciemnia współwystępowanie innych zaburzeń.

Jednym z najpopularniejszych na świecie i najwyżej cenionych narzędzi diagnostycznych umożliwiających rozpoznawanie zaburzeń ze spektrum autyzmu jest ADOS-2 (Autism Diagnostic Observation Schedule, Second Edition). Jak sugeruje nazwa – to druga, zaktualizowana i rozbudowana wersja tego narzędzia. Wraz z wystandaryzowanym wywiadem klinicznym ADI-R (Autism Diagnostic Interview – Revised) stanowią tzw. złoty standard diagnozy. Oznacza to, że na podstawie wiarygodnych dowodów naukowych szerokie grono specjalistów uznało je za najlepsze i najskuteczniejsze postępowanie wspierające proces diagnostyczny całościowych zaburzeń rozwoju. W 2016 roku zakończył się projekt adaptacji i walidacji polskiej wersji narzędzia ADOS-2, dzięki czemu może być stosowany w ośrodkach w całym kraju.

POLECAMY

W skład zestawu ADOS-2 wchodzą protokoły badania dla wszystkich pięciu modułów (T, 1, 2, 3, 4), podręcznik oraz zestaw pomocy diagnostycznych. Protokoły zawierają listę prób, które należy przeprowadzić w danym module, wraz z informacjami, na czym należy skoncentrować się podczas obserwacji, a także dokładny opis pozycji poddawanych ocenie oraz algorytmy diagnostyczne.

W podręczniku szczegółowo opisano procedury przeprowadzenia badania, zasady analizy zachowania oraz interpretacji wyników. Pomoce diagnostyczne to starannie dobrane i zaakceptowane przez autorów narzędzia, zabawki i akcesoria wykorzystywane do przeprowadzenia poszczególnych prób. Badanie może być przeprowadzone wyłącznie przez odpowiednio przeszkolonego specjalistę – takiego, który ukończył szkolenie prowadzone przez certyfikowanego szkoleniowca ADOS-2.

Wszystkie wymienione procedury umożliwiają wystandaryzowanie obserwacji między różnymi dziećmi, diagnostami i ośrodkami na całym świecie. Oznacza to, że niezależnie od kraju diagnosta przeprowadzi badanie u danego dziecka, dobierając ten sam moduł, wykonując poszczególne próby w taki sam sposób i przy użyciu tych samych akcesoriów w pomieszczeniu przygotowanym według szczegółowych wytycznych. Dzięki temu obserwacja zachowań charakterystycznych dla spektrum autyzmu jest usystematyzowana, a diagnoza staje się bardziej wiarygodna. W wielu krajach do prowadzonych badań naukowych są włączane jedynie osoby z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, których diagnoza została potwierdzona badaniem ADOS-2.

Aby prawidłowo przeprowadzić badanie, diagnosta powinien nie tylko opanować procedurę poszczególnych zadań, ale  również  posiadać gruntowną wiedzę o prawidłowym rozwoju małego  dziecka na wielu płaszczyznach.

Badanie przy użyciu narzędzia ADOS-2 trwa od ok. 40 do 60 minut i jest prowadzone za pomocą jednego, odpowiednio dobranego modułu. System modułów umożliwia dopasowanie protokołu do wieku i rozwoju badanej osoby. Dla każdego modułu został opracowany odpowiedni protokół zawierający wyszczególnioną listę prób, które należy przeprowadzić, a następnie odpowiednio zinterpretować. Próby to różne zabawy i aktywności, prowokujące wystąpienie określonych zachowań w trakcie naturalnie przebiegającej interakcji. Przed przystąpieniem do badania diagnosta powinien szczegółowo zapoznać się z procedurą badania, tak aby potrafił przeprowadzić każdą próbę zgodnie ze wszystkimi wytycznymi. Ponadto należy uzyskać podstawowe informacje o diagnozowanej osobie, czyli wiek i poziom rozwoju mowy, które umożliwią dobranie modułu i tym samym odpowiednie przygotowanie pomieszczenia, w którym będzie przeprowadzone badanie przy użyciu ADOS-2. Bezpośrednio po przeprowadzonym badaniu diagnosta wypełnia protokół, w którym precyzyjnie opisuje zachowania zaobserwowane w kolejnych próbach, np. częstotliwość i jakość inicjowania kontaktów społecznych badanej osoby.

Każda pozycja w protokole jest kodowana zgodnie z określonymi zasadami i przenoszona do algorytmu. Pozycje uwzględniane w algorytmie tworzą dwie skale: afektu społecznego oraz ograniczonego i powtarzanego zachowania, które po zsumowaniu dają wynik całkowity. Klasyfikacja ADOS-2 pozwala określić ten wynik jako „spektrum autyzmu” lub „poza spektrum”. Prawidłowa analiza całego badania umożliwia określenie wyniku porównawczego (określającego poziom nasilenia symptomów związanych ze spektrum autyzmu), a także przedstawienie mocnych i słabych stron badanej osoby, co może być pomocne przy planowaniu różnych interwencji terapeutycznych oraz monitorowaniu ich skuteczności.

Badanie ADOS-2 można wykonywać u dzieci od 12. miesiąca życia, młodzieży oraz osób dorosłych (nie ma górnej granicy wieku). W modułach T, 1 i 2 (przeznaczonych dla młodszych dzieci) badanie opiera się przede wszystkim na zabawie, natomiast w modułach 3 i 4 na rozmowie i częściowo ustrukturyzowanych zadaniach.

Podczas badania młodszych dzieci w pokoju powinien być obecny rodzic lub inna bliska osoba. Badania ADOS-2 nie należy przeprowadzać u osób ze znaczącą niepełnosprawnością sensoryczną (np. głęboki niedosłuch, niedowidzenie) lub motoryczną.

Wczesna i szybka diagnoza zaburzeń ze spektrum autyzmu jest niezwykle ważna, lecz także trudna. Z tego powodu na szczególną uwagę zasługuje moduł T (Toddler), umożliwiający badanie bardzo małych dzieci – od 12. do 30. miesiąca życia, nieposługujących się mową lub używających pojedynczych słów. Aby prawidłowo przeprowadzić badanie, diagnosta powinien nie tylko opanować procedurę poszczególnych zadań, ale również posiadać gruntowną wiedzę o prawidłowym rozwoju małego dziecka na wielu płaszczyznach. W wielu krajach prowadzone są dodatkowe szkolenia, podczas których diagności szczegółowo zapoznają się z procedurą przeprowadzenia badania, kodowania i analizy wyników modułu T.

Rzetelność polskiej wersji ADOS-2, oceniana na podstawie zgodności ocen sędziów, stabilności i zgodności wewnętrznej, została uznana za wysoką i bardzo wysoką (zależnie od modułu), a stabilność wyników w czasie jest bardzo wysoka. Tak dobre właściwości psychometryczne sprawiają, że ADOS-2 jest bardzo użyteczny zarówno w diagnostyce klinicznej, jak i w badaniach naukowych. Zastosowanie wystandaryzowanego narzędzia w procesie diagnozy całościowych zaburzeń rozwoju sprawia, że staje się ona bardziej wiarygodna, rzetelna i obiektywna.

Mimo wielu zalet ADOS-2 nie powinien być traktowany jako jedyne źródło informacji w procesie diagnostycznym. Pamiętajmy, że lekarz stawia diagnozę medyczną (nozologiczną) umożliwiającą dostęp do wysokospecjalistycznych świadczeń na podstawie całościowego obrazu klinicz-
nego pacjenta.

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI