Dział: Otwarty dostęp

Działy
Wyczyść
Brak elementów
Wydanie
Wyczyść
Brak elementów
Rodzaj treści
Wyczyść
Brak elementów
Sortowanie

Terapia z pasją: Przewodnik po karierze terapeuty dzieci z autyzmem

Autyzm, chociaż stał się bardziej rozpoznawalny i zrozumiały w ostatnich latach, wciąż stanowi wyzwanie dla wielu rodzin, nauczycieli i specjalistów zajmujących się opieką zdrowotną. Dzieci z autyzmem doświadczają świata w unikalny sposób, co sprawia, że potrzebują specjalnego podejścia, zarówno w kwestii edukacji, jak i terapii. Terapeuta, który pracuje z dziećmi z autyzmem, nie jest tylko ekspertem w swojej dziedzinie, ale często staje się kluczem do odkrycia świata przez te dzieci – świata, który może być dla nich mniej chaotyczny, bardziej przewidywalny i przyjazny. Rola terapeuty w życiu dziecka z autyzmem jest nieoceniona, dlatego też wybór tej kariery wymaga nie tylko wiedzy i umiejętności, ale przede wszystkim pasji i oddania.

Czytaj więcej

Kiedy rozmowa z użytkownikiem AAC się załamuje...

Przyjmuje się, że głównym celem wprowadzania AAC jest budowanie autonomii, rozumianej jako możliwość rozumienia i bycia zrozumianym oraz zaspokojenia swoich potrzeb komunikacyjnych w sposób maksymalnie niezależny, efektywny, precyzyjny, społecznie akceptowalny, z jak największą grupą osób (Porter, 1997). Niestety, ze względu na różnego rodzaju bariery użytkownicy AAC często znajdują się w sytuacji, w której „nie mogą powiedzieć tego, co chcą, kiedy chcą, i tak jak chcą” (Yoder, Kraat, 1983; Light, McNaughton, 2014). Jak sobie z tym poradzić? Czy jest jakieś wyjście z tej sytuacji?

Czytaj więcej

Sport wyczynowy osób z niepełnosprawnością intelektualną w Polsce

Stale spotykam się z nieświadomością ludzi dotyczącą funkcjonowania osób z niepełnosprawnością intelektualną (NI). Dzieje się tak, ponieważ wiele osób na żadnym etapie edukacji nie miało możliwości poznać osób z tym typem niepełnosprawności. Przyczynia się to do utrwalania stereotypów na temat funkcjonowania osób z NI oraz częstego infantylizowania ich w kontakcie. Okazuje się jednak, że to właśnie sport jest doskonałym sposobem, aby móc pokazywać możliwości osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz o nich komunikować, a tym samym przełamywać stereotypy w społeczeństwie.

Czytaj więcej

Nowości wydawnicze na lato 2023

Wakacje to czas, w którym chętniej sięgamy po lektury. Wśród tych najczęściej wybieranych znajduje się nie tylko beletrystyka, ale i poradniki oraz inne książki, które pomagają nam rozwijać swoje kompetencje, wiedzę i umiejętności. Poniżej prezentujemy kilka ciekawych propozycji dla dzieci i dorosłych.

Czytaj więcej

Sen – znaczenie dla zdrowia i sposoby radzenia sobie z problemami

Sen stanowi ważną część naszego życia. Wraz z wiekiem zmienia się nasze zapotrzebowanie na ilość snu, jednak zależność naszego ogólnego dobrostanu od jakości snu pozostaje niezmienna. Większość ludzi na przestrzeni życia doświadczyła okresowych trudności związanych ze snem bądź nadal się z nimi zmaga. W dalszej części artykułu przyjrzymy się temu, jakie znaczenie ma sen, konsekwencjom związanym z wybranymi trudnościami w tym obszarze oraz przykładowym sposobom radzenia sobie w przypadku pojawienia się problemów ze snem. Szczególnie skupimy się na bezsenności.

Czytaj więcej

Zachowania autoagresywne u neuroatypowych dzieci i nastolatków

Zachowania autoagresywne to jeden z najpoważniejszych problemów występujących u dzieci i nastolatków z zaburzeniami ze spektrum autyzmu oraz z zaburzeniami hiperkinetycznymi z deficytem uwagi.

Czytaj więcej

Trudne pytania – jak rozmawiać z dzieckiem o seksualności?

Seksualność rozumiana nie tylko w aspekcie prokreacji, lecz także w szerokim kontekście dotyczącym akceptacji swojego ciała, swojej płci, umiejętności odczytywania i nazywania różnych doznań płynących z ciała i myśli, budowania relacji z drugim człowiekiem jest nieodłącznym elementem naszego życia i towarzyszy nam od momentu urodzenia.

Czytaj więcej

Wspieranie dobrostanu psychoseksualnego kobiet z niepełnosprawnością ruchową

Poddając refleksji konstrukt kobiecości obowiązujący w naszej kulturze, niepełnosprawność fizyczna zmieniająca to, co normatywne w ciele, może stanowić nie lada wyzwanie. Niestety, różne bezsensowne stereotypy, schematy płciowe i mity dotyczące niepełnosprawności są wciąż żywe i obecne. Jednym słowem, społeczny klimat nie sprzyja budowaniu stabilnej samooceny w zakresie poczucia kobiecości/męskości osób niepełnosprawnych ruchowo.

Czytaj więcej

Stres – wpływ na organizm i sposoby radzenia sobie, gdy staje się nadmierny

Stres stanowi nieodłączną część codzienności. Towarzyszy nam od narodzin przez całe nasze życie. Definiowany jest jako reakcja organizmu na sytuacje trudne i określany jako zjawisko złożone. Złożoność stresu oznacza, że nie jest on jednoznacznie negatywny, jednak pewne czynniki powodują, że wpływa niekorzystnie na nasze zdrowie. W dalszej części przedstawiony zostanie jego wpływ na organizm oraz sposoby radzenia sobie z nim i wzmacniania własnych zasobów.

Czytaj więcej

Jak budować relację między dzieckiem a rodzicem z wykorzystaniem metody Weroniki Sherborne?

„Życia nie da się wyrazić przez stan, lecz przez ruch: jedyne, niewątpliwe zwycięstwo ziarna, w którym drzemie ukryta siła”
(Antoine de Saint-Exupéry)

Metoda Weroniki Sherborne stanowi fundament, na którym opiera się nauczanie. Pomaga w budowaniu relacji dziecko–rodzic zarówno u dzieci zdrowych, jak i z niepełnosprawnościami. Sesje Metody Ruchu Rozwijającego (MRR) opierają się na fizjologicznej potrzebie ruchu, dlatego kojarzą się dzieciom z przyjaznymi i przyjemnymi doświadczeniami, zabawami, a nie z trudną pracą.

Czytaj więcej

Outdoorowe formy oddziaływania w terapii dzieci z ASD

Czym jest outdoor education? Jak Leśne Przedszkola i Leśne Szkoły wykorzystują outdoor education do pracy terapeutycznej z dziećmi z ASD? Co takiego proponuje i jak działa outdoor education?

Czytaj więcej

Jak wykorzystać uważność w radzeniu sobie w zamartwianiu się i przewlekłym stresie? Propozycje ćwiczeń

Aktualnie tempo naszego życia jest bardzo szybkie. Wyzwania zarówno dnia codziennego, jak i zawodowe oraz trudności, które napotykamy, intensywnie angażują nasze procesy poznawcze. Rzadko zatrzymujemy się i koncentrujemy na tym, co teraz, angażując zmysły. Myśli są zwykle „o krok przed nami” przez planowanie, przewidywanie i tworzenie scenariuszy wydarzeń, które zakładamy, że będą miały miejsce. Ale jak wskazuje powyższy cytat, tak naprawdę nie mamy co do tego pewności. Jedyny czas, na który mamy wpływ, jest czasem teraźniejszym. Jak zatem wykorzystać uważność w codziennym życiu?

Czytaj więcej