Bezpieczne wprowadzenie uczniów z indywidualnymi potrzebami edukacyjnymi w świat online

Otwarty dostęp Okiem specjalisty

Nie ma żadnego powodu, aby dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi nie mogły efektywnie korzystać z dobrodziejstw cyfrowego świata. Jako nauczyciele i nauczycielki, ale także terapeuci i terapeutki z powodzeniem możemy je traktować w kategoriach efektywnego wsparcia edukacji oraz rozwoju uczniów i uczennic – aplikacje i zasoby sieci są przecież atrakcyjne dla wszystkich. To tym bardziej istotne, że technologie cyfrowe są niezbędne do życia i pracy w nowoczesnym społeczeństwie informacyjnym, stwarzając zupełnie nowe szanse i możliwości także dla takich dzieci.

Od zawsze najważniejszym zadaniem rodziców, a także nauczycieli i pedagogów jest wprowadzenie dziecka w świat: pokazanie mu zasad rządzących rzeczywistością, w której funkcjonujemy, sposobów, w jaki nawiązujemy i utrzymujemy relacje z innymi ludźmi, metod szukania i zdobywania informacji oraz uczenia się. Jako rodzice i nauczyciele przede wszystkim pomagamy swoim dzieciom uczyć się, jak żyć.
Kiedyś było to życie na wsi, potem w miejskiej dżungli, a dziś w świecie cyfrowym. Od najmłodszych lat uczymy dzieci alfabetu. Ale czy równie dużą wagę przykładamy do ich alfabetyzmu cyfrowego? Idą nowe, cyfrowe czasy. Jednak lęk nigdy nie jest dobrą odpowiedzią. Odpowiedzią jest edukacja, poznanie tego, co nadchodzi, i skorzystanie z nadarzających się możliwości.
W ostatnim czasie sporo mówi się i pisze o tym, że osoby tworzące nowe technologie i algorytmy nimi zarządzające, w swoich działaniach z pewnością nie są niewinne i dziecko może paść ich ofiarą. Media społecznościowe z premedytacją wykorzystują mechanizmy działania naszego mózgu i układu nerwowego, których bardzo często nie jesteśmy świadomi. To samo medium jednak, gdy używamy go rozważnie, może mieć zbawienny wpływ na mózg młodego człowieka, zapewniając kontakt z innymi ludźmi lub dając możliwość pomagania im, rozwijania swoich pasji, bycia sprawcą itd. 
To my używamy narzędzi i to my mamy nad nimi kontrolę – trzeba tylko wiedzieć, jak one działają i jak się nimi posługiwać. Dzisiaj potrzebujemy rewolucji i przewrotu w myśleniu o tym, czym jest rodzicielstwo i edukacja w świecie cyfrowym. Konieczna jest zmiana myślenia, uwolnienie się od lęków i przesądów, którymi kieruje się część z nas, i uświadomienie sobie, że bez nas dzieci są pozostawione na pastwę losu w sieci.
Powinniśmy wspólnie ze swoimi dziećmi i uczniami od pierwszych lat ich życia uczyć się korzystać z nowych technologii i doceniać je. Jednak nic nie wydarzy się bez naszego udziału, tym bardziej w przypadku uczniów i uczennic, którzy mają niższy potencjał intelektualny, emocjonalny czy społeczny. Nie zawsze radzą sobie oni z zasadami i wartościami, które obowiązują w życiu realnym, a tym bardziej mają z tym kłopot w świecie cyfrowym, który jest dla nich bardzo często atrakcyjną, ale niezwykle trudną przestrzenią do eksplorowania."

POLECAMY

"

Edukacja cyfrowa na SPEcjalne zamówienie

Nowoczesne technologie stały się częścią naszego codziennego życia. To oczywiście stawia nie tylko przed nauczycielami, ale także rodzicami, w...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Terapia Specjalna"
  • Dostęp do wszystkich artykułów w wersji online
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI