Diagnoza procesów sensorycznych u dorosłych

Metody terapii

Chociaż terapia integracji sensorycznej jest najczęściej stosowana u dzieci, coraz więcej dorosłych zaczyna szukać wsparcia w przetwarzaniu bodźców sensorycznych, odkrywając korzyści terapii w radzeniu sobie z codziennymi wyzwaniami. W niniejszym artykule przedstawię trzy przypadki z mojej praktyki: 34-letnią dorosłą z zaburzeniami praksji, 17-latkę z zaburzeniami modulacji sensorycznej i 18-letniego chłopca w spektrum, u którego głównym problemem jest również dyspraksja. Największą uwagę skupię na przeprowadzonej diagnozie, lecz pojawią się również wskazówki terapeutyczne.

Proces diagnostyczny w tych przypadkach składał się z wywiadu, prób reaktywności na bodźce sensoryczne oraz testów EASI® (Evaluation in Ayres Sensory Integration), z pełną świadomością ich ograniczeń, w końcu są to testy dla dzieci w wieku 3–12 lat. Taki sposób diagnozy był przyjęty jako obowiązujący i wystarczający w ośrodku, w którym je wykonywałam. Jednakże w przyszłości przy następnych przypadkach chciałabym korzystać ze standaryzowanych, jak i normatyzowanych narzędzi do oceny głównie zaburzeń modulacji sensorycznej – SPM™-2 (Sensory Processing Measure). Minusem tych narzędzi jest ich cena i dostępność, ponieważ występują tylko w języku angielskim.

POLECAMY

Przypadek 1.
Wiedzę o integracji sensorycznej zdobywałam dwukrotnie, w tym również u Kath Smith z ASI WISE, która pracuje głównie z osobami dorosłymi. Podczas kursu zachęcała nas do stosowania testów EASI® u osób powyżej 12. roku życia i przedstawienia opisu przypadku. Wybrałam wtedy 17-letnią dziewczynę ze zdiagnozowanymi zaburzeniami depresyjnymi, leczoną placebo. Wywiad z mamą sugerował obecność zaburzeń integracji sensor...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Terapia Specjalna"
  • Dostęp do wszystkich artykułów w wersji online
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI