Układ przedsionkowy jest jednym z najważniejszych zmysłów, przyporządkowuje się go do grupy zmysłów bliższych. Znajduje się on w uchu wewnętrznym i współpracuje z:
POLECAMY
- móżdżkiem, który kontroluje koordynację i płynność wykonywanych przez nas ruchów,
- mięśniami gałek ocznych – człowiek ma dzięki temu możliwość podążania za przedmiotami w pionie, poziomie i po skosie,
- tworem siatkowatym odpowiedzialnym za pobudzenie i hamowanie układu nerwowego,
- neuronami ruchowymi,
- mięśniami prostownikami kończyn górnych i dolnych oraz okolic karku, odcinka piersiowego i szyi,
- narządem słuchu,
- korą mózgową, a szczególnie z jej obszarami odpowiadającymi za słuch i mowę.
Prawidłowo funkcjonujący układ przedsionkowy daje poczucie bezpieczeństwa grawitacyjnego, dzięki czemu dziecko ma również możliwość osiągnięcia prawidłowej koordynacji i równowagi. Sprzyja także rozwojowi przetwarzania wzrokowo-przestrzennego i słuchowo-językowego. Jednocześnie wpływa na osiągnięcie innych umiejętności przez młodego człowieka, jak w szczególności:
- rozwój mowy,
- osiągnięcie prawidłowej dystrybucji napięcia mięśniowego,
- orientacja w przestrzeni,
- uzyskanie informacji na temat tego, w jaki sposób ułożona jest szyja oraz głowa w odniesieniu do reszty ciała.
Widać więc, że przedsionek jest niezwykle istotny i ma niebagatelny wpływ na dziecko. W obrębie tego zmysłu można wyróżnić zaburzenia integracji sensorycznej o charakterze nadwrażliwości. Dziecko, które jest nadwrażliwe, często nie jest w stanie zahamować swoich wrażeń. Łatwo się rozprasza ze względu na to, że zwraca uwagę na wszystkie bodźce, nawet te, które są zupełnie bezużyteczne czy nieistotne. Przez to wszystko dziecko jest nadmiernie pobudzone i nie jest w stanie przefiltrować docierających do niego informacji. Nie potrafi dokonać podziału na to, co jest istotne, a co nieistotne i próbuje obronić się przed wszystkimi wrażeniami. Dzieck...