Mocne strony neuroróżnorodności. Potencjał, nie problem

Okiem specjalisty

Dzisiaj coraz częściej mówimy o potencjale osób neuroróżnorodnych, ale czy jako społeczeństwo rzeczywiście potrafimy odpowiednio z niego korzystać? Czy nie jest jednak tak, że zamiast skupiać się na zaletach i mocnych stronach osób m.in. w spektrum autyzmu, z dysleksją czy ADHD, zwłaszcza w szkole, koncentrujemy się na trudnościach i pracujemy głównie nad tym, aby dostosować dziecko do systemu? Może najwyższy czas zacząć rozwijać wyjątkowe umiejętności dzieci neuroróżnorodnych i tym samym umożliwić im wychodzenie poza schemat?

Czym jest neuroróżnorodność?

Neuroróżnorodność (neurodiversity) to termin odnoszący się do różnych cech ludzkiego mózgu, a więc do odmiennego sposobu rozumowania, odbierania świata i wynikających z tego zachowań. Termin został użyty po raz pierwszy w latach 90. XX w. przez Judy Singer1. Zaburzenia neurorozwojowe w klasyfikacji DSM-5 obejmują: niepełnosprawność intelektualną, zaburzenia komunikacji, zaburzenia ze spektrum autyzmu (ASD), zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi (ADHD), specyficzne zaburzenia uczenia się, zaburzenia motoryczne, inne zaburzenia neurorozwojowe. "

POLECAMY

"

Mocne strony osób neuroróżnorodnych

Osoby neuroróżnorodne, mimo swoich trudności, zwykle wyróżniają się wyjątkowymi zdolnościami. Mowa m.in. o ponadprzeciętnych umiejętnościach analitycznych i matematycznych, kreatywności oraz twórczym myśleniu, zapamiętywaniu dużych ilości informacji czy maksymalnej koncentracji na wymagającym zadaniu. Myślę, że każdy, kto miał okazję dłużej pracować z dziećmi neuroróżnorodnymi, nieraz został pozytywnie zaskoczony. Niestety, dzisiaj nadal częściej skupiamy się na tym, co utrudnia życie osobom neuroróżnorodnym, zamiast kierować uwagę na ich niezwykle ciekawe cechy i zdolności, które stwarzają wiele możliwości. Na przykładzie uczniów z dysleksją, z ADHD oraz dzieci autystycznych przyjrzymy się mocnym stronom neuroróżnorodności. 
 

Specyficzne trudności w uczeniu się (dysleksja)

Na początku warto zwrócić uwagę, że mózg dyslektyczny działa inaczej niż niedyslektyczny, ale nie oznacza to, że ten pierwszy jest uszkodzony. Wynika to z faktu, że mózg dyslektyczny zbudowany jest w sposób, który wyposaża go w inne umiejętności. Umiejętności, o których mowa, to zdolności rozwijające się kosztem pewnych braków w zakresie przetwarzanych szczegółów. Autorzy książki Dyslektyczne talenty, Brock L. Eide i Fernette F. Eide, twierdzą, że „sprawność umysłu osób z dysleksją objawia się dostrzeganiem istoty rzeczy i szerszego kontekstu danego przedmiotu lub pojęcia, przyjmowaniem wielowymiarowej perspektywy, spostrz...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Terapia Specjalna"
  • Dostęp do wszystkich artykułów w wersji online
  • ...i wiele więcej!

Dołącz do 5000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu pracy z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi o specjalnych potrzebach edukacyjnych.

Otrzymuj co 2 miesiące bank pomysłów z oryginalnymi, autorskimi scenariuszami do różnych zaburzeń rozwoju i zachowania wraz z gotowymi kartami pracy. Rozszerzaj swój warsztat i poznawaj gotowe metody pracy do wdrożenia od zaraz.

440 artykułów online
7 lat doświadczenia
Dostęp online i offline
45 numerów archiwalnych
12 filmów szkoleniowych
35 autorów – specjalistów
Terapia Specjalna • Prenumerata już od 399 zł/rok

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI