Konieczne jest, żeby każdy terapeuta i diagnosta integracji sensorycznej wiedział, gdzie można takie normy znaleźć i w jaki sposób należy odnosić je do tego, co prezentuje nam dziecko na zajęciach. Każda bowiem diagnoza rozpoczyna się od wywiadu z rodzicem. Właśnie tam padają pytania dotyczące w szczególności pierwszego roku życia dziecka. Dlaczego to robimy? W tym okresie dziecko powinno opanować szereg umiejętności, które pozwolą mu lepiej funkcjonować pod kątem ruchowym, poznawczym, społecznym i emocjonalnym. Nieprawidłowości lub opóźnienia w tym zakresie stają się swoistą lampką ostrzegawczą i sprawiają, że często właśnie w tym upatrujemy przyczyn pojawienia się zaburzeń integracji sensorycznej u dziecka.
Zacznijmy więc od samego początku i zastanówmy się, jakie umiejętności powinny pojawić się w pierwszym roku życia dziecka i kiedy mieszczą się one w normie. Fizjologiczne dojrzewanie OUN oraz doskonalenie się poszczególnych narządów zmysłów i ich wzajemna integracja ze sobą w znaczniej mierze przyczyniają się do tego, że obserwujemy prawidłowy rozwój psychoruchowy dziecka. Należy jednak pamiętać, że każde dziecko rozwija się w swoim indywidualnym tempie i jest to proces dość zróżnicowany. Dlatego też normy są dość szerokie. Ważne jest jednak, aby poszczególne umiejętności pojawiały się w konkretnym porządku, odpowiedniej kolejności, bo to świadczy również o tym, że rozwój przebiega harmonijnie.
Bardzo istotne w tym wszystkim jest bycie świadomym, co wpływa na nasz rozwój i jakie są jego kierunki. Okazuje się bowiem, że kolejność pojawienia się określonych umiejętności jest związana właśnie z nim.
POLECAMY
- Rozwój cefalokaudalny. Chodzi w nim o to, że w pierwszej kolejności będą doskonaliły się i rozwijały struktury ne...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań magazynu "Terapia Specjalna"
- Dostęp do wszystkich artykułów w wersji online
- ...i wiele więcej!
Dołącz do 5000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu pracy z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Otrzymuj co 2 miesiące bank pomysłów z oryginalnymi, autorskimi scenariuszami do różnych zaburzeń rozwoju i zachowania wraz z gotowymi kartami pracy. Rozszerzaj swój warsztat i poznawaj gotowe metody pracy do wdrożenia od zaraz.