Opinia uczniów

Metody terapii

Nie chcemy rozmawiać o komunikacji alternatywnej i wspomagającej AAC (Augmentative and Alternative Communication) bez jej użytkowników – czyli osób z niej korzystających. Dlatego poprosiliśmy o wypowiedź kilku uczniów Zespołu Szkół Specjalnych nr 11 w Krakowie. Na pytanie, czy symbole są im potrzebne, odpowiedzieli twierdząco. Pytani o to, dlaczego ich potrzebują, odpowiedzieli za pomocą znaków PSC (Picture Communication Symbols). 

POLECAMY

Wiktor, 15 lat

Doprecyzowując wspólnie z uczniem jego wypowiedź: Wiktor uważa, że skoro on rozpoznaje znaczenie symboli, to może się nimi posługiwać. Gdyby ich nie używał, inni nie mogliby go zrozumieć. Tylko jego najbliższa rodzina rozumie Wiktora bez znaków. Czyli – w zasadzie – używa symboli dla innych.


Amelia, 16 lat

Dla Amelii symbole są ważne, ponieważ może dzięki nim powiedzieć, co chce mieć, co chce dostać w prezencie.


Bartek, 23 lata

Bartek dzięki symbolom może rozmawiać. Ma w domu komputer, z programem Boardmaker with Speaking Dynamically Pro, ma też tablet, który jest jednocześnie jego osobistym słownikiem do komunikacji. Buduje wypowiedzi i wysyła je jako załączniki w mailach do znajomych. Bartek bardzo lubi rozmawiać z koleżankami i kolegami.

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI