Rozwijanie koordynacji ruchowej osób z autyzmem

Metody terapii

Praca z osobami z niepełnosprawnością daje ogromną satysfakcję – tym większą, jeśli widzimy efekty swoich wysiłków i uśmiech na twarzy naszych uczniów. Na co dzień prowadzę zajęcia ogólnorozwojowe i treningi sztuk walki oraz kursy samoobrony w bardzo zróżnicowanych grupach. Nauczam zarówno przedszkolaków, jak i dzieci, młodzież, a nawet seniorów. Prowadzę kursy samoobrony dla kobiet i dzieci, a także inne kursy dla różnych grup zawodowych. Zawsze uważałem, że aktywność ruchowa jest potrzebna każdemu człowiekowi bez względu na jego wiek, płeć i predyspozycje fizyczne. Takie treningi powinny być tematycznie i fizycznie dostosowane do potrzeb i możliwości grupy docelowej. 
 

Chcesz lepiej poznać ten temat? Zapraszamy na OGÓLNOPOLSKI KONGRES PEDAGOGÓW SPECJALNYCH I TERAPEUTÓW!

POLECAMY

Indywidualizacja ćwiczeń 

Zajęcia ruchowe z osobami z różnego rodzaju niepełnosprawnościami fizycznymi i intelektualnymi prowadzę od wielu lat i zawsze takie chciałem realizować. Współpracuję obecnie z różnymi stowarzyszeniami sprawującymi opiekę nad dziećmi z niepełnosprawnością. Moje doświadczenie we współpracy z tymi placówkami, codziennie, na każdych zajęciach uświadamia mi, że nie ma jednego pojęcia „niepełnosprawności” – każda osoba jest inna nawet w „ramach” tej samej niepełnosprawności. W związku z powyższym musimy liczyć się z tym, że takie zajęcia zawsze są nieprzewidywalne i może nam się nie udać nawet najlepiej (najatrakcyjniej) zaplanowana lekcja. Zawsze musimy być gotowi na zmianę planów i weryfikację naszych początkowych zamierzeń. Myślę, 
że właśnie ta nieprzewidywalność stanowi dla nauczyciela duże wyzwanie.
W niniejszym artykule postaram się przybliżyć ćwiczenia służące rozwijaniu koordynacji ruchowej osób z autyzmem. Powyższy wstęp ma na celu uświadomienie czytelnikowi, że planowanie zajęć zawsze musi mieć charakter otwarty. Ćwiczenia, które zaproponuję, również nie powinny być traktowane jako jedyna słuszna i skuteczna metoda kształtowania koordynacji ruchowej. Nie możemy się sztywno trzymać jednego wyznaczonego kierunku. Bardzo szybko może się bowiem okazać, że takie myślenie dla nas – pedagogów – jest zgubne i prowadzi donikąd. Musimy umieć zaobserwować indywidualne predyspozycje naszych podopiecznych, ich ograniczenia ruchowe i tempo uczenia się. Nieraz pozornie najłatwiejsze ćwiczenia mogą okazać się jeszcze zbyt trudne. Należy je wtedy zmodyfikować w taki sposób, aby nasz uczeń mógł je wykonać. Może się również okazać, że superciekawe ćwiczenie, które uwielbiają wykonywać dzieci w normie intelektualnej, w ogóle nie zainteresuje naszego podopiecznego. 
 

Koordynacja ruchowa i jej znaczenie dla osób z ASD

Istnieje kilka definicji pojęcia „koordynacja ruchowa”. Nie wchodząc jednak w zbyt naukowe nazewnictwo, najogólniej można powiedzieć, że koordynacja ruchowa to skoordynowanie (zharmonizowanie) różnych ruchów wykonywanych kończynami górnymi i dolnymi oraz połączenie ich w całość. Jest to zatem umiejętność złożona, składająca...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Terapia Specjalna"
  • Dostęp do wszystkich artykułów w wersji online
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI