Wykorzystanie ćwiczeń relaksacyjnych i oddechowych w rehabilitacji osób z autyzmem

Metody terapii

Wiele się zmieniło w podejściu do wychowywania dzieci i młodzieży w ciągu ostatnich lat. Rodzice, nauczyciele i pedagodzy mogą zaobserwować wiele zmian w kształceniu młodych pokoleń. Mam na myśli nie tylko te związane z aspektami prawnymi w edukacji, ale przede wszystkim większą świadomość rodziców i pedagogów; większą otwartość na problemy, z jakimi mogą się borykać młodzi ludzie, a co za tym idzie także więcej zaobserwowanych (zdiagnozowanych) zaburzeń intelektualnych. Bez wątpienia wiele powinno się jeszcze zmienić, by osoba z niepełnosprawnością intelektualną była przez ogół społeczeństwa traktowana jako wartościowy członek społeczności. Myślę jednak, że z roku na rok mamy do czynienia z coraz większą świadomością, że osoby z różnego rodzaju niepełnosprawnościami żyją wśród nas.

Zmiana podejścia (na korzyść) do osób niepełnosprawnych sprawia, że powstaje coraz więcej placówek oświatowych świadczących opiekę nad dziećmi z zespołem Downa, autyzmem itp. Placówki te są coraz lepiej wyposażone, a kadra pedagogiczna bardziej wykształcona. W kilku tego typu placówkach prowadzę zajęcia ogólnorozwojowe z elementami treningu sztuk walki i widzę, że z roku na rok przybywa sprzętu do ćwiczeń fizycznych, rozwijania małej motoryki. Nie brakuje również kursów doszkalających, dzięki którym nauczyciele mogą urozmaicać prowadzone przez siebie zajęcia. 

POLECAMY

Globalne problemy z koncentracją i relaksacją

Jednocześnie zauważamy, że coraz większe tempo życia, stres i gonitwa myśli sprawiają, że jesteśmy ludźmi coraz bardziej sfrustrowanymi, zestresowanymi. Chociaż dużo w mediach mówi się o potrzebie prowadzenia zdrowego trybu życia, a dostępność do klubów sportowych, siłowni, klubów fitness itp. jest bardzo duża, prowadzimy, moim zdaniem, coraz mniej higieniczny tryb życia (mam na myśli także higienę umysłu). Obecnie znacznie większym zainteresowaniem cieszą się zajęcia jogi, pilatesu, tai-chi. Zajęcia te, poza tym, że bardzo korzystnie wpływają na rozwój fizyczny, mają nas wyciszyć, uspokoić skołatane nerwy i zatrzymać, tak powszechnie w naszym życiu występującą, gonitwę myśli. Pędzimy, nie wiadomo za czym, szukamy, nie wiadomo czego, a nie zauważamy wszystkiego tego, co nas otacza i co jest tak naprawdę najważniejsze. Dlatego jakiś czas temu stwierdzono, że brakuje nam uważności. W istocie trudno nam się skoncentrować na powierzonym zadaniu, a wiele czynników nas rozprasza. Żyjemy w środowisku, w którym napływ różnego rodzaju sygnałów sprawia, że jesteśmy przebodźcowani. Szybko się irytujemy, coraz łatwiej wyprowadzić nas z równowagi. Popularne ostatnio stają się techniki mindfulness. Ich celem jest nauczenie się koncentracji na obecnej chwili i świadome przeżycie tego, co w danym momencie się dzieje. Bycie obecnym „tu i teraz” jest bowiem kluczem do rozwijania uważności z pełną koncentracją, świadomością podejmowania decyzji i jasnością umysłu. Takie podejście stanie się źródłem wewnętrznego spokoju i równowagi.
Skoro problemy z koncentracją, relaksacją, nadmiarem bodźców docierających z zewnątrz dotyczą ogółu społeczeństwa, to może, tym bardziej, będą dotyczyły osób, które są bardziej wrażliwe w postrzeganiu otaczającego świata. O tym, w jaki sposób można wykorzystywać ćwiczenia oddechowe i relaksacyjne w rehabilitacji osób z autyzmem, traktuje po...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Terapia Specjalna"
  • Dostęp do wszystkich artykułów w wersji online
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI