Zaburzenia eksternalizacyjne i internalizacyjne

Metody terapii

Zaburzenia w zachowaniu dzieci i młodzieży stanowią złożone problemy, które można klasyfikować jako eksternalizacyjne i internalizacyjne. Każdy z tych typów wiąże się z odmiennymi objawami, przyczynami oraz wymogami w zakresie diagnozy i pomocy. Zrozumienie tych kategorii daje możliwość skutecznego wsparcia udzielanego dzieciom i ich rodzinom w radzeniu sobie z trudnościami. Mimo że zaburzenia te są dość powszechne, to w dalszym ciągu zdarzają się sytuacje, w których diagnoza jest utrudniona, a osoby mierzące się z tego typu dysfunkcjami nie otrzymują pomocy. Analizując pracę z osobą mierzącą się z takim problemem, powinniśmy rozważyć dwie ewentualności. Pierwsza, gdy nasz podopieczny nie ma jeszcze diagnozy, a druga w momencie, gdy dokonano rozpoznania, a naszym zadaniem jest praca mająca na celu korygowanie, kompensowanie oraz stymulację zaburzonych funkcji.

Zaburzenia eksternalizacyjne 

Stanowią grupę problemów psychologicznych, które wyrażają się poprzez zachowania manifestujące się „na zewnątrz” i w związku z tym łatwo można je zauważyć. Z uwagi na to, że zachowania przejawiane przez osoby z zaburzeniami tego typu nie są akceptowalne społecznie, to nawiązanie relacji rodzi wiele kontrowersji. Dzieci i młodzież z tego typu trudnościami wykazują nadmierną impulsywność, agresję, opór i bunt wobec norm społecznych oraz zachowania destrukcyjne, co niewątpliwie utrudnia funkcjonowanie w rodzinie, szkole czy społeczności lokalnej, często prowadząc do eskalacji trudności, jeśli nie zostaną odpowiednio zdiagnozowane i poddane terapii. 
Zaburzenia eksternalizacyjne obejmują problemy z zachowaniem, agresją lub zachowania słabo kontrolowane o charakterze antyspołecznym, opozycyjno-buntowniczym, wykraczające poza przyjęte reguły współżycia społecznego, co wiąże się z rzutowaniem wewnętrznych problemów doświadczanych przez jednostkę na zewnątrz. Podstawowe objawy tego typu zaburzeń to różne przejawy agresji, przeciwstawianie się i opór wobec otoczenia, impulsywność, destruktywność i antyspołeczność. Ich przejawianie w okresie dzieciństwa i adolescencji stanowi ważny predyktor chronicznej przestępczości w życiu dorosłym.

POLECAMY

Tab. 1. Najczęściej diagnozowane zaburzenia eksternalizacyjne

Nazwa zaburzenia

Objawy

Zespół nadpobudliwości psychoruchowej z zaburzeniami koncentracji uwagi – ADHD

NIEUWAGA

Często

  • nie jest w stanie skupić się na szczegółach lub z braku ostrożności popełnia błędy
  • ma trudności ze skupieniem uwagi na zadaniach lub zabawie
  • sprawia wrażenie jakby nie s...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Terapia Specjalna"
  • Dostęp do wszystkich artykułów w wersji online
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI