Zaburzenia motoryczne występujące w spektrum autyzmu

Metody terapii

Zgodnie z klasyfikacją ICD-11 zaburzenie ze spektrum autyzmu (SA) charakteryzuje się trwałymi deficytami w zdolności do inicjowania i utrzymania wzajemnej interakcji społecznej i komunikacji społecznej oraz szeregiem ograniczonych, powtarzalnych i sztywnych wzorców zachowań, zainteresowań lub aktywności, które są wyraźnie nietypowe lub przesadne dla wieku osoby i kontekstu socjokulturowego.

Początek zaburzenia pojawia się w okresie rozwojowym, zwykle we wczesnym dzieciństwie, ale objawy mogą ujawnić się w pełni dopiero później, kiedy wymagania społeczne przekraczają ograniczone możliwości. Deficyty są na tyle poważne, że powodują upośledzenie w osobistych, rodzinnych, społecznych, edukacyjnych, zawodowych lub innych ważnych obszarach funkcjonowania i są zwykle dominującą cechą funkcjonowania osoby możliwą do zaobserwowania we wszystkich środowiskach, chociaż mogą się różnić w zależności od sytuacji społecznej, edukacyjnej lub innej. Osoby w spektrum autyzmu mogą manifestować cały zakres funkcjonowania intelektualnego i zdolności językowych.

POLECAMY

Związek motoryki z autyzmem

Powyższa definicja nie zawiera żadnych przesłanek odnośnie do odmiennego funkcjonowania psychoruchowego osób z SA (1). Stereotypie ruchowe, czyli powtarzające się zachowania ruchowe oraz zaburzenia motoryczne, nie są obecnie ujęte jako objawy diagnostyczne (2).

Warto natomiast przyjrzeć się bliżej motoryce osób z SA, ponieważ niektóre badania szacują, że problemy w zakresie motoryki ma 85%, 87% lub nawet 97% osób z SA (2). Zależnie od przeprowadzonego badania dzieci te w 35–97% mają opóźniony rozwój ruchowy w zakresie motoryki dużej (1).

Na przestrzeni ostatnich kilku lat pojawiały się badania, które opisywały odmienności osób z SA w funkcjonowaniu ruchowym.

W jednym z nich badano dzieci w pierwszych dwóch latach życia i zaobserwowano opóźnione zdobywanie kamieni milowych, takich jak:

  • uniesienie głowy i utrzymanie jej na podłożem;
  • obrót na plecy;
  • samodzielne siadanie;
  • obrót na brzuch;
  • skręty tułowia w siadzie;
  • pełzanie;
  • wstawanie z pomocą;
  • samodzielne wstawanie (1).

 

Kolejne z badań oceniało osiągnięcie przez niemowlęta dojrzałych, w pełni rozwiniętych pozycji i czynności motorycznych. Wykazano, że grupa dzieci ze spektrum autyzmu znacznie później osiągała najwyższy stopień dojrzałości niż grupa typowa. W przypadku pozycji na brzuchu różnica między grupami była nieznaczna. W przypadku pozycji na plecach różnica między grupami była znacząca i wykazano znacznie późniejszy wi...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Terapia Specjalna"
  • Dostęp do wszystkich artykułów w wersji online
  • ...i wiele więcej!

Dołącz do 5000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu pracy z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi o specjalnych potrzebach edukacyjnych.

Otrzymuj co 2 miesiące bank pomysłów z oryginalnymi, autorskimi scenariuszami do różnych zaburzeń rozwoju i zachowania wraz z gotowymi kartami pracy. Rozszerzaj swój warsztat i poznawaj gotowe metody pracy do wdrożenia od zaraz.

440 artykułów online
7 lat doświadczenia
Dostęp online i offline
45 numerów archiwalnych
12 filmów szkoleniowych
35 autorów – specjalistów
Terapia Specjalna • Prenumerata już od 399 zł/rok

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI