Oczywiście na samym początku należy przeprowadzić diagnozę dziecka. Składa się na nią kilka spotkań. Na pierwszym przeprowadzany jest więc wywiad z rodzicem, żeby sprawdzić, co działo się w czasie ciąży i porodu oraz jakie problemy dziecka są zdiagnozowane przez specjalistów na tę chwilę. Nie da się ukryć, że w pracy z dzieckiem z niepełnosprawnością wieloraką bardzo ważne będzie dla nas poznanie opinii innych specjalistów opiekujących się dzieckiem. Dlatego warto poprosić rodzica o dostarczenie informacji z konsultacji z lekarzami oraz opinii od nauczycieli i terapeutów prowadzących zajęcia z dzieckiem na terenie placówki. Najczęściej rodzice posiadają również orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, w którym znajdują się informacje od diagnostów z poradni psychologiczno-pedagogicznej. Całe spotkanie powinno zakończyć się wypełnieniem przez rodziców kwestionariusza sensomotorycznego, aby możliwe było poznanie dziecka i określenie, w jaki sposób jego trudności są oceniane przez rodziców. "
POLECAMY
Case study
Poniżej informacje uzyskane z wywiadu z rodzicem dziecka z niepełnosprawnością wieloraką:
Imię: Janek
Data urodzenia: 31.08.2016 r.
Wiek w czasie badania: 6 lat
Wykorzystane arkusze diagnostyczne:
- Kwestionariusz rozwoju sensorycznego dziecka
- Wywiad z rodzicami
- Obserwacja swobodnej zabawy dziecka
Janek został oceniony pod kątem rozwoju procesów przetwarzania sensorycznego w celu ustalenia dodatkowych form stymulacji rozwoju sensomotorycznego. Z powodu choroby genetycznej wpływającej na zwiększone napięcie mięśniowe w kończynach, zaburzenia mowy oraz wzroku chłopiec od urodzenia jest pod wielospecjalistyczną opieką (rehabilitacja, logopeda, terapia wzroku). Posiada orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na niepełnosprawność intelektualną w stopniu lekkim. Uczęszcza do przedszkola integracyjnego. Kiedy Janek jest zmęczony, bardzo szybko dochodzi do znacznego podwyższenia poziomu pobudzenia oraz trudności z jego regulacją przez chłopca. Chłopiec przejawia w...