W artykule używam sformułowań, takich jak dziecko z uszkodzonym narządem słuchu i dziecko z wadą słuchu, nie różnicując stopnia ubytku. Ma to na celu przekazanie ogólnych informacji o trudnościach, jakie napotyka dziecko z tą niepełnosprawnością w trakcie rozwoju i nauki. Oczywiście inne trudności będzie mieć dziecko z niedosłuchem lekkim, a inne z głębokim.
Od czego zależy zakres funkcjonowania dziecka z niedosłuchem?
Zakres funkcjonowania dziecka z niedosłuchem jest bardzo szeroki i zależy od wielu czynników. Dzieci z tą samą wadą mogą funkcjonować zupełnie inaczej. Zależy to od:
POLECAMY
- momentu wykrycia wady;
- stopnia głębokości ubytku słuchu;
- czasu założenia protezy słuchowej (np. aparatu, implantu);
- czasu rozpoczęcia rehabilitacji;
- występowania dodatkowych sprzężeń.
Jeżeli u dziecka:
- wada słuchu została wykryta od razu po urodzeniu dzięki badaniom przesiewowym;
- nie występują dodatkowe niepełnosprawności;
- zadbano, by otrzymało ono protezę słuchową w ciągu kilku pierwszych miesięcy życia;
- od razu została wdrożona terapia słuchu;
- rodzice współpracują ze specjalistami i stosują wychowanie słuchowe w domu,
- ma ono szansę na rozwój porównywalny do słyszących rówieśników oraz na naukę w przedszkolu i szkole ogólnodostępnej lub integracyjnej.
Jeśli jednak:
- wada słuchu jest głęboka;
- wystąpiła w późniejszym czasie po urodzeniu lub nie została od razu wykryta;
- u dziecka występują inne zaburzenia;
- dziecko pochodzi z rodziny niesłyszącej;
- nie otrzymuje odpowiedniej liczby bodźców;
- proteza słuchowa została wdrożona zbyt późno lub dziecko nie ma z niej korzyści;
rozwój będzie mocniej zaburzony i niezbędna stanie się intensywna terapia, która obejmować będzie także okres szkolny. Prawdopodobne może okazać się wskazanie do nauki w placówce specjalnej dla dzieci z wadą słuchu. W obu przypadkach niezbędna jest terapia z udziałem specjalistów, m.in. surdopedagoga i surdologopedy. Decyzja o wyborze placówki (ogólnodostępnej, integracyjnej, specjalnej) zależeć będzie od indywidualnych możliwości samego dziecka oraz decyzji rodziców.
W mojej pracy wielokrotnie spotykałam dzieci, u których zdiagnozowano głęboki niedosłuch (powyżej 90 dB), ale u których korzyści z implantów ślimakowych oraz terapii były tak duże, że dzieci te z powodzeniem uczęszczają do szkół ogól...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań magazynu "Terapia Specjalna"
- Dostęp do wszystkich artykułów w wersji online
- ...i wiele więcej!