Przekazanie dziecku informacji o diagnozie zespołu Aspergera

Metody terapii

Zespół Aspergera jest zaburzeniem rozwojowym najczęściej diagnozowanym w wieku wczesnoszkolnym. W przypadku dzieci niepełnoletnich rodzice pierwsi dowiadują się o diagnozie i to oni decydują, czy przekażą dziecku tę informację.

Często podczas spotkań podiagnostycznych rodzice pytają specjalistów: 

  • Czy wiedza o zespole Aspergera nie obciąży dodatkowo ich dziecka?
  • Czy nie pogłębi ich poczucia odmienności?
  • Jak wybrać moment na przekazanie informacji?
  • W jaki sposób to powiedzieć?

Rodzice, którzy rozmawiali ze swoimi dziećmi o diagnozie, dzielą się różnymi doświadczeniami: niektóre dzieci mówią o uczuciu ulgi, odciążeniu z poczucia winy za własną odmienność, a dodatkowe informacje o zepole Aspergera pomagają im uporządkować własne doświadczenia (np. nietypowe wrażenia sensoryczne, potrzebę przewidywalności i powtarzalności). 

Jeszcze inne, jak mówią rodzice, dość szybko korzystają z diagnozy, aby usprawiedliwić niechęć do wykonywania różnych czynności. Czasem reakcja jest nieczytelna – dziecko nie komentuje informacji, nie zadaje pytań, sprawia wrażenie obojętnego. Bywa też tak, że wprost odmawia rozmowy na ten temat. W emocjach pojawiają się pytania – dlaczego się taki urodziłem/(-am)? 

POLECAMY

Reakcje są bardzo indywidualne i brak w nich jednego wzorca. Podobnie nie dysponujemy jednym kluczem, według którego rodzice mogliby postępować przy przekazywaniu dzieciom informacji o diagnozie.

Rozsądne wydaje się rozwiązanie oparte na obserwacji dziecka. 
 

Warto zwrócić uwagę na sytuacje gdy dziecko:

  • zaczyna zadawać pytania na...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Terapia Specjalna"
  • Dostęp do wszystkich artykułów w wersji online
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI