Technologia wspomagająca – co to takiego?
Technologia wspomagająca (AT) definiowana jest jako „każda rzecz, element, sprzęt, oprogramowanie, który jest używany, aby podnieść, utrzymać lub poprawić zdolności funkcjonalne osoby z niepełnosprawnością” (IDEA, 2004). Technologia wspomagająca to nie tylko zestaw narzędzi, urządzeń czy dostosowań. To także wsparcie w zakresie korzystania z nich, tak aby mogły one zapewniać osobie z niepełnosprawnością coraz większą niezależność i autonomię. Celem wprowadzania AT jest bowiem wspieranie inkluzji i włączenia, by osoby z niepełnosprawnościami mogły w jak największym stopniu uczestniczyć w życiu społecznym i pełnić adekwatne do wieku role społeczne w sposób maksymalnie niezależny. Technologia wspomagająca ma przyczynić się do podniesienia jakości życia i wspierać w przełamywaniu barier, jakie osoby z niepełnosprawnościami napotykają w codziennym życiu.
Technologia wspomagająca, chociaż odgrywa kluczową rolę w życiu osób z trwałą niepełnosprawnością, może być wykorzystywana także przez tych, którzy przejściowo doświadczają trudności w zakresie realizacji różnych funkcji.
Wisconsin Assistive Technology Initiative (2009) w swoich standardach doboru technologii wspomagającej dokonuje jej podziału na technologie wspierające:
POLECAMY
- motoryczne aspekty pisania,
- dostęp do komputera,
- kompozycję tekstów pisanych,
- komunikację,
- czytanie,
- organizację czasu i działania,
- liczenie i matematykę,
- czas wolny i rekreację,
- czynności życia codziennego,
- mobilność,
- pozycjonowanie,
- widzenie,
- słyszenie.
Tak szerokie rozumienie AT oznacza, że pod pojęciem tym kryje się zarówno bardzo wiele zróżnicowanych sprzętów. Od wózków, pionizatorów, siedzisk i ortez po okulary, aparaty słuchowe, dostosowane uchwyty oraz nakładki na długopisy. To także specjalistyczne klawiatury, myszki...