Terapia behawioralna w pracy z dziećmi i młodzieżą w spektrum autyzmu, z ADHD oraz zaburzeniami lękowymi

Metody terapii

Coraz częściej w pracy z dziećmi i młodzieżą, które doświadczają różnego rodzaju trudności rozwojowych – takich jak autyzm, ADHD czy zaburzenia lękowe – sięgamy po terapię behawioralną. To podejście opiera się na prostych, ale skutecznych metodach, które pomagają wzmacniać pożądane zachowania i jednocześnie ograniczać te niepożądane.

W niniejszym artykule chciałabym pokazać, jak w praktyce może wyglądać terapia behawioralna, przedstawić najważniejsze narzędzia i techniki oraz zilustrować je krótkim studium przypadku. Mam nadzieję, że dzięki temu specjaliści – a także rodzice i nauczyciele – będą mogli skuteczniej wspierać dzieci i młodzież w ich codziennym funkcjonowaniu.

POLECAMY

Czym jest terapia behawioralna?

Terapia behawioralna (behavior therapy) wywodzi się z psychologii behawioralnej i skupia się głównie na obserwowalnych zachowaniach. Zakłada, że:

  • zachowanie da się zmierzyć i opisać – dzięki temu możemy je modyfikować w sposób zaplanowany;
  • uczymy się poprzez warunkowanie – nasze reakcje kształtują się w wyniku doświadczeń (zarówno tych przyjemnych, jak i nieprzyjemnych);
  • wzmocnienia są kluczowe – jeśli chcemy, by jakieś zachowanie pojawiało się częściej, musimy je wzmacniać (np. nagrodą, pochwałą);
  • zmiana środowiska wpływa na zachowanie – odpowiednie dostosowanie otoczenia (w domu, w szkole) może znacząco pomóc w utrwalaniu nowych, korzystnych nawyków.
     

Generalizacja w terapii behawioralnej – dlaczego jest taka ważna?

W terapii behawioralnej nie wystarczy, że dziecko nauczy się nowego zachowania czy strategii w gabinecie terapeuty. Kluczowe jest, aby potrafiło ono zastosować tę umiejętność w różnych sytuacjach i miejscach – w domu, w szkole, w czasie zabawy z rówieśnikami czy w innych codziennych kontekstach. Ten proces przenoszenia wyuczonych umiejętności z jednego środowiska do drugiego nazywamy generalizacją.

Co daje generalizacja?

Trwałe efekty  
Jeśli dziecko rozumie, że dane zachowanie (np. proszenie o pomoc, czekanie na swoją kolej) ma sens nie tylko w gabinecie terapeutycznym, ale też w codziennym życiu, istnieje większa szansa, że utrwali je na dłużej.

Poczucie kompetencji  
Widząc, że to, czego się nauczyło, sprawdza się także w szkole czy podczas zabawy z rodzeństwem, dziecko nabiera pewności siebie i chętniej sięga po nowe strategie.

Lepsze funkcjonowanie w różnych rolach  
Dzieci nieustannie zmieniają środowiska – od zajęć szkolnych, przez zajęcia dodatkowe, aż po wspólne wyjścia z rodziną. Generaliz...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Terapia Specjalna"
  • Dostęp do wszystkich artykułów w wersji online
  • ...i wiele więcej!

Dołącz do 5000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu pracy z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi o specjalnych potrzebach edukacyjnych.

Otrzymuj co 2 miesiące bank pomysłów z oryginalnymi, autorskimi scenariuszami do różnych zaburzeń rozwoju i zachowania wraz z gotowymi kartami pracy. Rozszerzaj swój warsztat i poznawaj gotowe metody pracy do wdrożenia od zaraz.

440 artykułów online
7 lat doświadczenia
Dostęp online i offline
45 numerów archiwalnych
12 filmów szkoleniowych
35 autorów – specjalistów
Terapia Specjalna • Prenumerata już od 399 zł/rok

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI