Wnioskowanie kliniczne na przykładzie dziecka w wieku szkolnym

Studium przypadku

Do gabinetu zgłosili się rodzice chłopca w wieku szkolnym, dokładnie ucznia drugiej klasy szkoły podstawowej, na polecenie nauczyciela. Równocześnie przeprowadzana była też diagnostyka w poradni psychologiczno-
-pedagogicznej. Główne trudności chłopca to zwiększona stymulacja oralna oraz otwarta buzia. Jakie działania diagnostyczne zostały podjęte? 

Dane zebrane podczas wywiadu

Ocena procesów sensorycznych rozpoczyna się zawsze od wywiadu z rodzicami dziecka, a dokładnie od wskazania głównego problemu, czyli z czym zgłaszają się do gabinetu. W tym wypadku była to zwiększona stymulacja oralna pod postacią gryzienia rękawów oraz kołnierzy bluzek. Nauczycielki ze szkoły zgłaszały, że rękawy były czasami mokre aż do łokci. Obserwuje się również zaślinione sznurki. Dodatkową trudnością zgłaszaną przez rodziców była słaba kaligrafia (motoryka mała) oraz unikanie zajęć wymagających ruchu jak wychowanie fizyczne czy dodatkowe zajęcia sportowe (trudności w obrębie motoryki dużej). "

POLECAMY

"

Komentarz

Jak widać, zgłaszane liczne trudności obejmują różne zakresy życia dziecka. Po takim opisie zaczyna układać nam się obraz bardzo nieharmonijnego rozwoju chłopca, a taki opis sugeruje możliwe duże nasilenie problemów. Rodzice zgłaszają się do gabinetów integracji sensorycznej z jakiegoś konkretnego powodu, skupiają się na trudnościach, chcąc je możliwie jak najszybciej rozwiązać, dlatego naturalne jest rozpoczęcie rozmowy od wskazania problemów, jakie obserwują u dziecka. Tego też zazwyczaj oczekują rodzice. Jednak warto w tym miejscu dopytać również o cz...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Terapia Specjalna"
  • Dostęp do wszystkich artykułów w wersji online
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI