Jak wykorzystać komputer do terapii oraz aktywizacji dzieci i młodzieży?
Komputer z odpowiednim oprogramowaniem sprawdza się nie tylko jako narzędzie służące do rozrywki, ale jest również coraz częściej wykorzystywany w diagnostyce, profilaktyce, aktywizacji i terapii osób pełnosprawnych oraz z niepełnosprawnościami.
Zaburzenia funkcji wzroku i słuchu
Dzieci, u których występują zaburzenia widzenia, niechętnie podejmują aktywności angażujące ich funkcje wzroku. Ważnym elementem terapii jest więc praca nad zmniejszaniem tej niechęci. W tym celu można wykorzystać wszelkiego rodzaju atrakcyjne wizualnie gry i zabawy, takie jak: wirtualne puzzle, układanie historyjek lub mozaiki, wyszukiwanie różnic między obrazkami, znajdowanie szczegółów, łączenie identycznych elementów, odnajdywanie liter, słów lub sylab, rozpoznawanie i nazywanie kształtów. Tego typu zadania doskonalą postrzeganie stałości kształtów, percepcję figury i tła. Kształtują również spostrzegawczość, uwagę, koncentrację i koordynację wzrokowo-ruchową. Dużą zaletą tych programów jest możliwość powiększania obrazu, kontrastu lub jasności ekranu, jeśli dziecko tego potrzebuje.
W przypadku osób z zaburzeniami słuchu współpraca terapeutyczna skupia się na ćwiczeniu m.in. analizy i syntezy słuchowej oraz pamięci słuchowej. Jest to możliwe z pomocą programów komputerowych. Zadania polegają np. na zapamiętywaniu i powtarzaniu zaprezentowanych rytmów, szukaniu par takich samych dźwięków, nuceniu fragmentów utworu, wystukiwaniu rytmu lub graniu na wirtualnych instrumentach. Istotną cechą tego oprogramowania jest możliwość „zobaczenia” swojego głosu na ekranie. Dziecko może porównać własną wypowiedź z wypowiedzią prawidłową i w ten sposób efektywnie się rozwijać. Dodatkowo atrakcyjność wszystkich tych gier skutecznie zachęca dziecko do treningu, rozwija inwencję twórczą, wyobraźnię oraz uatrakcyjnia kontakt dziecka z muzyką.
Trudności z czytaniem i pisaniem
Terapia komputerowa może być ciekawym uzupełnieniem treningu logopedycznego. Szczególnie w przypadku dysleksji duże znaczenie mają programy graficzne. Umożliwiają one młodej osobie rysowanie z pamięci różnych rysunków, które wcześniej zostały zaprezentowane np. na planszy. W terapii sprawdzą się zadania polegające na: kończeniu rozpoczętych rysunków, układaniu figur według słownej instrukcji, odtwarzaniu kompozycji geometrycznych, rozpoznawaniu kolorów, kształtów, liter, kierunków, cyfr lub godzin i odnajdywaniu par. Dziecko, grając, może efektywnie ćwiczyć ortografię oraz pisanie i czytanie ze zrozumieniem.
Zaburzenia w obsz...