Wykorzystanie komputerów i wirtualnej rzeczywistości w terapii i aktywizacji dzieci oraz młodzieży

Metody terapii

Szybki rozwój technologiczny wywiera coraz większy wpływ na codzienne życie każdego człowieka. Szczególnie dzieciom i młodzieży trudno jest dziś wyobrazić sobie funkcjonowanie bez stałego dostępu do komputera, smartfona, tabletu lub konsoli. Między innymi z tego powodu wielu specjalistów postanowiło wykorzystać nowoczesne technologie do tego, aby skuteczniej dotrzeć do młodych osób oraz stworzyć ciekawe i interaktywne programy terapeutyczne, rehabilitacyjne oraz edukacyjne.

Jak wykorzystać komputer do terapii oraz aktywizacji dzieci i młodzieży?

Komputer z odpowiednim oprogramowaniem sprawdza się nie tylko jako narzędzie służące do rozrywki, ale jest również coraz częściej wykorzystywany w diagnostyce, profilaktyce, aktywizacji i terapii osób pełnosprawnych oraz z niepełnosprawnościami.

Zaburzenia funkcji wzroku i słuchu
Dzieci, u których występują zaburzenia widzenia, niechętnie podejmują aktywności angażujące ich funkcje wzroku. Ważnym elementem terapii jest więc praca nad zmniejszaniem tej niechęci. W tym celu można wykorzystać wszelkiego rodzaju atrakcyjne wizualnie gry i zabawy, takie jak: wirtualne puzzle, układanie historyjek lub mozaiki, wyszukiwanie różnic między obrazkami, znajdowanie szczegółów, łączenie identycznych elementów, odnajdywanie liter, słów lub sylab, rozpoznawanie i nazywanie kształtów. Tego typu zadania doskonalą postrzeganie stałości kształtów, percepcję figury i tła. Kształtują również spostrzegawczość, uwagę, koncentrację i koordynację wzrokowo-ruchową. Dużą zaletą tych programów jest możliwość powiększania obrazu, kontrastu lub jasności ekranu, jeśli dziecko tego potrzebuje.
W przypadku osób z zaburzeniami słuchu współpraca terapeutyczna skupia się na ćwiczeniu m.in. analizy i syntezy słuchowej oraz pamięci słuchowej. Jest to możliwe z pomocą programów komputerowych. Zadania polegają np. na zapamiętywaniu i powtarzaniu zaprezentowanych rytmów, szukaniu par takich samych dźwięków, nuceniu fragmentów utworu, wystukiwaniu rytmu lub graniu na wirtualnych instrumentach. Istotną cechą tego oprogramowania jest możliwość „zobaczenia” swojego głosu na ekranie. Dziecko może porównać własną wypowiedź z wypowiedzią prawidłową i w ten sposób efektywnie się rozwijać. Dodatkowo atrakcyjność wszystkich tych gier skutecznie zachęca dziecko do treningu, rozwija inwencję twórczą, wyobraźnię oraz uatrakcyjnia kontakt dziecka z muzyką. 

Trudności z czytaniem i pisaniem
Terapia komputerowa może być ciekawym uzupełnieniem treningu logopedycznego. Szczególnie w przypadku dysleksji duże znaczenie mają programy graficzne. Umożliwiają one młodej osobie rysowanie z pamięci różnych rysunków, które wcześniej zostały zaprezentowane np. na planszy. W terapii sprawdzą się zadania polegające na: kończeniu rozpoczętych rysunków, układaniu figur według słownej instrukcji, odtwarzaniu kompozycji geometrycznych, rozpoznawaniu kolorów, kształtów, liter, kierunków, cyfr lub godzin i odnajdywaniu par. Dziecko, grając, może efektywnie ćwiczyć ortografię oraz pisanie i czytanie ze zrozumieniem. 

Zaburzenia w obsz...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Terapia Specjalna"
  • Dostęp do wszystkich artykułów w wersji online
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI