Wykorzystanie nowych technologii na zajęciach rewalidacyjnych z dziećmi i młodzieżą z niepełnosprawnością intelektualną

Metody terapii

Współczesny świat jest pełen nowych technologii. Wsparcie dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w tym zakresie ma zatem ogromne znaczenie, by nie doprowadzić ich do wykluczenia z życia społecznego. Aby skutecznie aktywizować dzieci i młodzież neuronietypową, należy pobudzić ich sferę emocjonalną, co wzmocni ich zainteresowanie pracą, będzie budować skupienie uwagi i wytrwałość. Często nauczyciele i terapeuci mierzą się z wyzwaniem dotyczącym braku dostosowanych treści i metod nauczania oraz narzędzi, które uwzględniłyby indywidualne potrzeby i możliwości poszczególnych uczniów.

Tworzenie odpowiednich warunków edukacyjnych dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną wymaga szczególnego podejścia, wiedzy, doświadczenia, a także pozytywnego nastawienia osób odpowiedzialnych za ten proces. Zaburzenia rozwojowe uczniów z niepełnosprawnością intelektualną często mają charakter złożony i obejmują podstawowe procesy, do których należą myślenie, mowa, uwaga, sprawność manualna oraz procesy kierunkowe, takie jak motywacja czy kontrola emocji.
Nauka uczniów z niepełnosprawnością intelektualną wymaga od terapeutów i nauczycieli niezwykle dużego wysiłku. Ich ograniczone możliwości komunikacyjne i deficyty rodzą wiele trudnych sytuacji. Dlatego też podstawową zasadą w pracy z uczniem z niepełnosprawnością intelektualną jest uwzględnianie jego indywidualności i odrębności. Należy zaznaczać jego postępy i umiejętności, które przyczynią się do budowy pozytywnego obrazu samego siebie.
Zajęcia rewalidacyjne to niezwykle ważna i potrzebna forma wsparcia uczniów z niepełnosprawnościami. Celem takich zajęć jest:

POLECAMY

  • stworzenie możliwości wszechstronnego rozwoju umysłowego, psychicznego i społecznego uczniom z utrudnieniami poznawczymi, rozwoju na miarę ich możliwości;
  • wspomaganie efektywności uczenia się poprzez korygowanie odchyleń od normy, wyrównywanie braków w opanowaniu programu nauczania oraz eliminowania przyczyn i przejawów zaburzeń, w tym również zaburzeń zachowania;
  • rozwijanie funkcji językowy...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Terapia Specjalna"
  • Dostęp do wszystkich artykułów w wersji online
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI