W swojej codziennej praktyce obserwuję, że objawy związane z zaburzeniami integracji sensorycznej wyraźnie zostały nasilone wskutek obecnej sytuacji pandemii, ograniczeń w dostępie do terapii, wydłużonego czasu oczekiwania na diagnozę oraz nauczania zdalnego. Warto zatem pochylić się nad tematyką wykorzystywania elementów terapii integracji sensorycznej w codziennej praktyce terapeutycznej.
Zauważmy, że w naszej codziennej pracy terapeutycznej spotykamy wiele dzieci, które prezentują zachowania mogące świadczyć o zaburzeniach przetwarzania sensorycznego. Część z nich to dzieci o określonym profilu sensorycznym, a część to dzieci z zaburzeniami, będące już w terapii, lub dopiero oczekujące na diagnozę. Do nasilenia zaburzeń dochodzić może w momencie pojawienia się choroby, zmiany intensywności trybu dnia, w wyniku doświadczanego stresu czy zmęczenia. Dla każdego z tych dzieci możemy zaproponować bezpieczne ćwiczenia, nie wymagające specjalistycznego sprzętu, które będą odpowiedzią na sygnały płynące z ich układu nerwowego. Należy w tym miejscu zaznaczyć jednak, że każda wątpliwość związana z przetwarzaniem bodźców sensorycznych powinna być skonsultowana z terapeutą integracji sensorycznej i w razie konieczności dziecko powinno zostać poddane szczegółowej diagnozie. Działania wspierające nie zastąpią profesjonalnej terapii w gabinecie terapii integracji sensorycznej.
POLECAMY
Zaburzenia przetwarzania sensorycznego
Lista zachowań, cech czy reakcji jest listą przykładową, jedynie poglądową. Każde dziecko prezentuje w inny sposób swoje reakcje, odpowiedzi adaptacyjne na dobiegające do niego sygnały. Różny także może być stopień nasilenia objawów – mogą się one pojawiać w jednym bądź w wielu systemach sensorycznych. To samo dziecko może przejawiać podreaktywność i nadreaktywność w obrębie jednego czy też wielu układów sensorycznych. Zaburzenia przetwarzania sensorycznego dzielimy na trzy podtypy.
1. Zaburzenia modulacji sensorycznej
Na kategorię zakłóceń modulacji sensorycznej składają się takie typy zaburzeń jak: nadmierna reaktywność sensoryczna, obniżona reaktywność sensoryczna oraz poszukiwanie sensoryczne. Dla każdego z tych podtypów rodzaj oferowanego wsparcia i stymulacji będzie wyglądał inaczej.
Co oznacza dla nas nadmierna reaktywność sensoryczna? Dziecko nadreaktywne charakteryzuje się:
- unikaniem dotykania przedmiotów, innych osób, brudzenia się, moczenia ubrania, lekkiego dotyku, głaskania,...