Partnerzy komunikacyjni osób o złożonych potrzebach w komunikowaniu się. Rozważania wokół kompetencji, umiejętności i postaw

Analiza procesu terapeutycznego

Artykuł stanowi trzecią część opracowania, w którym analizujemy rolę kluczowego partnera komunikacyjnego w budowaniu, rozwijaniu i aktywnym uczestnictwie Kuby – 17-letniego użytkownika komunikacji alternatywnej i wspomagającej, którego dotychczasowe dwuletnie doświadczenia modelowania1 przy użyciu komunikatora Mówik2 nie były wystarczające do zaspokojenia potrzeb komunikacyjnych.

Kuba nie stosował oprogramowania do wyrażania myśli, uczuć, komentowania, zadawania pytań czy nawiązywania relacji społecznych. Nie posiadał zatem systemu ani żadnej strategii wspomagającej, która minimalizowałaby jego trudności w porozumiewaniu się i tym samym pozwalała na uczestnictwo w życiu społecznym. Spektrum autyzmu, w którym rozwija się Kuba, oraz wyzwania na poziomie rozumienia mowy, a także w nawiązywaniu relacji u tej grupy osób są znacznie utrudnione, co podkreśla wielu autorów (Roman-Lantzy, 2019; Lueck Dutton, 2015). 
Tym bardziej istotne – z punktu widzenia terapeutek AAC – wydaje się nam poszukiwanie odpowiedzi na poniższe pytania: 

POLECAMY

  • Jakie cele w zakresie budowania indywidualnego sposobu porozumiewania się są najważniejsze dla 17-letniego mężczyzny, jego najbliższych partnerów komunikacyjnych – mamy i siostry – oraz jakie oddziaływanie wspomagające, jako pierwsze, zaproponować?
  • Jakimi sposobami i za pomocą jakich narzędzi zapewnić osobie z wyzwaniami bardziej przewidywalne codzienne życie oraz dostępne sposoby do wyrażania swoich potrzeb?
  • Jak motywować Kubę i jego mamę do podjęcia ponownego trudu związanego z poszukiwaniem i budowaniem efektywnego sposobu porozumiewania się?
  • Jak uczyć Kubę zaangażowania w komunikację z partnerem? Na jakim etapie sytuacji komunikacyjnej partner ma zastosować kluczowe słowa? 
  • Czy pola dynamiczne zawarte w urządzeniu Mówik mają zawierać pojedyncze słowa czy komunikaty całościowe?
  • Jak oraz opierając się na jakich codziennych, funkcjonalnych kontekstach społecznych, uczyć Kubę wielomodalnego sposobu porozumiewania się z otoczeniem? Jak zapewnić młodemu mężczyźnie aktywne uczestnictwo i sprawstwo w interakcjach międzyludzkich? 
  • Kiedy wzmacniać gesty i z jakich zachowań tworzyć komunikacyjny kod? 
     

MG: Odpowiadając na potrzeby i oczekiwania mamy, dotyczące głównie budowania relacji z synem oraz syna z osobami najbliższymi, uczenia wykorzystywania AAC w różnych sytuacjach społecznych, a także analizując przesłane filmy wideo (na jednym z nich Kuba z zainteresowaniem oglądał z siostrą obrazki), zaplanowałam i opisałam pierwsze oddziaływanie. 
Do sytuacji komunikacyjnej wprowadziłam pięć par obrazkowych memo. Utworzyłam tablicę dynamiczną3 w Mówiku, zawierającą słowa i wyrażenia wpływające na przebieg lubianej gry. Wyróżniłam kluczowe słowa partnera komunikacyjnego. Mama nazywała uczestników sytuacji, mówiąc: Mama zaczyna lub Teraz Twoja kolej, a następnie aktywowała pola dynamiczne z komunikatami „mama” i „Kuba”. Uczyła syna aktywnego zachowania podczas gry: dotykała kolejno dwóch kartoników memo, a następnie mówiła: To i to jest takie samo. Te same słowa aktywowała na komunikatorze Mówik, by w efekcie uruchomić komunikat: Zabieram, mam punkt. W celu ułatwiania Kubie rozumienia komunikacyjnych treści stosowała przekaz wspomagany za pomocą uruchamiania symboli w komunikatorze. W sytuacji, gdy Kuba tracił uwagę, przywoływała go słowami: Zobacz, odwracam dwie karty. Jednocześnie pokazywała dwa palce, by wspomóc rozumienie mowy. Po odłożeniu pary memo mówiła: Teraz Twoja kolej i oczekiwała na działanie syna. Kuba miał czas, by przetworzyć kierowane do niego komunikaty i uczył się na nie reagować. Zaplanowany schemat postępowania stanowił plan komunikacyjnej wymiany zdań. Podpowiedzi mamy...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Terapia Specjalna"
  • Dostęp do wszystkich artykułów w wersji online
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI