Diagnoza przeprowadzana jest standaryzowanymi testami. Standaryzacja ta jest zależna od wieku pacjenta. Dzieci powyżej 4. roku życia diagnozowane są za pomocą Południowokalifornijskich Testów Integracji Sensorycznej oraz Polskich Standaryzowanych Testów Integracji Sensorycznej. Oba te narzędzia wymagają przestrzegania procedury prowadzenia testów oraz – w przypadku Polskich Standaryzowanych Testów Integracji Sensorycznej – wykorzystania skrzyni z pomocami niezbędnymi do przeprowadzenia diagnozy. Oba testy wymagają ukończenia szkolenia umożliwiającego diagnozowanie pacjentów wyżej wymienionymi narzędziami. U dzieci młodszych – od 11. miesiąca życia do 4 lat – podczas diagnozy możemy skorzystać z systemu KATIS. Jest to pierwszy na świecie program diagnostyczno-terapeutyczny stworzony dla dzieci z zaburzeniami integracji sensorycznej. Do przeprowadzania diagnozy za pomocą systemu KATIS wymagane jest ukończenie kursu umożliwiającego pracę tym systemem oraz zakup standaryzowanych pomocy. W celu przeprowadzenia diagnozy wykorzystujemy też wypełniane przez rodzica/opiekuna kwestionariusze sensomotoryczne dostosowane do wieku pacjenta i oceniające rozwój dziecka zgodnie z normami rozwojowymi występującymi w danej grupie wiekowej. Zarówno testy diagnostyczne, jak i kwestionariusze sensomotoryczne są podstawowymi składowymi oceny procesów rozwoju funkcji sensorycznych u danego dziecka.
W mojej ocenie istotnym i niezbędnym narzędziem w procesie diagnostycznym jest prawidłowo przeprowadzony wywiad z rodzicem/opiekunem dziecka. Niestety, prowadzenie wywiadu i zbieranie informacji o obrazie funkcjonowania i trudnościach dziecka nie jest ustandaryzowane. Forma przeprowadzenia diagnozy oraz składowe czasowe jej wykonania zależne są od poszczególnych placówek terapeutycznych. Każdy gabinet, przychodnia czy placówka sama wyznacza sobie kanony przeprowadzania diagnozy. Liczba spotkań, ich rodzaj oraz forma przekazywania diagnozy (ustna czy pisemna) wyznaczane są indywidualnie dla każdej placówki. Każdy terapeuta potrzebuje inną ilość czasu na przeprowadzenie badania, zależne to jest w dużej mierze od doświadczenia terapeuty, a także możliwości rozwojowych pacjenta.
POLECAMY