Siedmiolatek w świecie eye trackingu1: czytanie uczestniczące, plan dnia i pierwsze doświadczenia z wirtualną klawiaturą

Temat numeru

Janek jest uczniem Oddziałów Przedszkolnych dla dzieci z autyzmem i innymi zaburzeniami rozwoju w Brańszczyku. Zdiagnozowano u niego mózgowe porażenie dziecięce czterokończynowe w postaci obustronnego porażenia kurczowego. Porusza się na specjalnie dostosowanym do jego potrzeb wózku z blatem, a w utrzymaniu stabilnej pozycji ciała pomagają mu zapięcie na klatce piersiowej oraz boczne peloty. 

Janek jest osobą o złożonych potrzebach w komunikowaniu się (ZPKom)2 i nie posługuje się mową werbalną. Na początku wspólnych działań edukacyjnych napotykaliśmy trudności w interpretowaniu wysyłanych przez niego sygnałów – takich jak odwracanie lub opuszczanie głowy czy zrzucanie przedmiotów z blatu wózka. Budowę indywidualnego systemu komunikacyjnego (ISK)3 rozpoczęliśmy od poszukiwania aktywności, które interesują i angażują chłopca. Ze względu na ograniczenia ruchowe, ruchy mimowolne, wadę wzroku oraz oczopląs, Janek wymagał zastosowania wielu strategii wspierających rozwój i komunikację. Chłopiec jest pogodny i aktywny – lubi ruch w różnych formach: turlanie się po podłodze, chodzenie w uprzęży czy samodzielną jazdę na rowerze. Radość sprawia mu również szybka jazda w wózku, muzyka i wspólne czytanie książek. Z dużą ciekawością obserwuje świat i uważnie słucha czytanych mu tekstów. Ostatnio zaczął interesować się również cyframi.

Pozycjonowanie

Pozycjonowanie (positioning) to organizowanie odpowiedniej pozycji ciała lub nadawanie właściwego ułożenia całemu ciału bądź jego części (np. kończynie), w celu optymalnego wspierania funkcjonowania motorycznego. Ma ono bezpośredni wpływ na dokładność, szybkość i łatwość wykonywania ruchów przez daną osobę (Beukelman, Mirenda, 1992).

W przypadku osób z wieloraką niepełnosprawnością właściwe pozycjonowanie odgrywa kluczową rolę w uzyskaniu niezależności zarówno w tempie komunikacji, jak i w obsłudze urządzeń wspomagających.

W planowaniu wsparcia terapeutycznego dla osoby z zaburzeniami porozumiewania się istotne jest określenie techniki dostępu – czyli sposobu, w jaki osoba może inicjować i przekazywać komunikaty. Odpowiedni dobór tej techniki wpływa na efektywność, komfort oraz samodzielność w komunikowaniu się. Należy przy tym brać pod uwagę zarówno bieżące, jak i przyszłe potrzeby użytkownika oraz dostępne zasoby w jego środowisku.

Równolegle ważne jest właściwe dopasowanie pomocy technicznych, które umożliwiają możliwie największą niezależność w korzystaniu z indywidualnego systemu komunikacji (ISK). Stabilna, ergonomiczna pozycja – dostosowana do indywidualnych możli...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Terapia Specjalna"
  • Dostęp do wszystkich artykułów w wersji online
  • ...i wiele więcej!

Dołącz do 5000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu pracy z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi o specjalnych potrzebach edukacyjnych.

Otrzymuj co 2 miesiące bank pomysłów z oryginalnymi, autorskimi scenariuszami do różnych zaburzeń rozwoju i zachowania wraz z gotowymi kartami pracy. Rozszerzaj swój warsztat i poznawaj gotowe metody pracy do wdrożenia od zaraz.

440 artykułów online
7 lat doświadczenia
Dostęp online i offline
45 numerów archiwalnych
12 filmów szkoleniowych
35 autorów – specjalistów
Terapia Specjalna • Prenumerata już od 399 zł/rok

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI