Dołącz do czytelników
Brak wyników

Temat numeru

13 grudnia 2018

NR 4 (Grudzień 2018)

Techniki użyteczne w budowaniu współpracy

0 1305

Poniższe techniki są zaczerpnięte z różnych podejść pomocowych i adaptowane do pracy z rodzicami osób z głęboką, wieloraką niepełnosprawnością. 

Skala

Użytecznym narzędziem w pracy pomocowej jest skala – technika zaczerpnięta z Podejścia Skoncentrowanego na Rozwiązaniach (PSR, TSR, BSFT). Skalowanie to technika pomocna w rozmowie o celach i ich realizacji, choć trudno pewnie nią pracować bez szkolenia. Pomimo to przedstawię kroki w technice skalowania (w małym uproszczeniu):

POLECAMY

  1. Klient określa tytuł skali: określa się ją bazowo w sformułowaniu pozytywnym, w skrócie ujmując umiejętność, cel, osiągnięcie, na którym klientowi zależy. Na przykład: „dziecko samo zjada posiłki”. 
  2. Wyznaczamy stopnie na skali, klasycznie to skala liczbowa 10-stopniowa. Określamy, że 10 oznacza maksymalną możliwą umiejętność (np. dziecko zjada posiłek w pełni samodzielnie, bez potrzeby interwencji osoby dorosłej), a 1 – najmniejszy poziom (np. zjedzenie posiłku przez dziecko wymaga ciągłej aktywności/opieki osoby dorosłej).
  3. Klient określa, gdzie jesteśmy teraz na skali (np. 2). Jest to w pełni subiektywna ocena klienta.
  4. Pytamy klienta: „Co się składa na to, że jest już tyle (umiejętności dziecka/klienta)?” Klient określa już nabyte umiejętności, można się dowiedzieć i uświadomić sobie, co jest zasobem. Wartościowe jest przeniesienie myślenia z „problem”, „deficyt” na „już coś mamy” i „kolejne kroki do osiągnięcia”.
  5. Pytamy o wyjątki – czyli: „Czy kiedyś było już więcej na skali?”. Możemy dzięki temu pytaniu dowiedzieć się o czynnikach, które są korzystne dla umiejętności, np. „Dziecko jadło troszkę bardziej samodzielnie na wyjeźd...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Terapia Specjalna"
  • Dostęp do wszystkich artykułów w wersji online
  • ...i wiele więcej!

Przypisy