Interdyscyplinarne zastosowanie treningu zapachowego w terapii oralno-awersyjnych zachowań żywieniowych u dzieci

Temat numeru

Zaburzenia karmienia i oralno-awersyjne zachowania żywieniowe u dzieci stanowią istotny problem diagnostyczno- -terapeutyczny, wymagający zintegrowanego podejścia klinicznego. Awersje pokarmowe manifestują się unikaniem określonych konsystencji, smaków, zapachów lub samego aktu jedzenia, prowadząc często do ograniczeń żywieniowych, niedoborów i wtórnych zaburzeń emocjonalnych. W literaturze coraz częściej podkreśla się znaczenie komponenty sensorycznej w etiologii tych trudności, a zwłaszcza roli węchu jako jednego z kluczowych zmysłów integrujących doznania smakowo-pokarmowe. Trening zapachowy (olfactory training, OT) pierwotnie stosowany w rehabilitacji węchu po infekcjach lub urazach czaszkowo-mózgowych zyskuje dziś nowe zastosowania – w obszarze terapii dzieci z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego, spektrum autyzmu czy właśnie awersjami oralnymi. Celem niniejszego artykułu jest przedstawienie interdyscyplinarnego potencjału treningu zapachowego w terapii dzieci z oralno-awersyjnymi zachowaniami żywieniowymi oraz omówienie neurobiologicznych i klinicznych podstaw jego skuteczności.

Podstawy neurobiologiczne i sensoryczne treningu zapachowego

Zmysł węchu jest unikalny pod względem anatomicznym – informacje zapachowe są przekazywane bezpośrednio do struktur limbicznych, w tym ciała migdałowatego i hipokampu, odpowiedzialnych za emocje, pamięć i reakcje motywacyjne. Powoduje to, że bodźce zapachowe mogą aktywować reakcje afektywne szybciej niż bodźce wzrokowe czy słuchowe, co tłumaczy ich silny wpływ na zachowania żywieniowe i odruchy oralne. Trening zapachowy polega na systematycznej ekspozycji na zestaw czterech zapachów o różnych profilach (np. róża, cytryna, eukaliptus, goździk) w celu stymulacji receptorów węchowych i reorganizacji centralnych szlaków przetwarzania olfaktorycznego. Badania potwierdzają plastyczność ośrodkowego układu nerwowego w zakresie funkcji węchowych – poprawa percepcji zapachowej wiąże się ze wzrostem objętości istoty szarej w korze oczodołowo-czołowej i zakręcie hipokampu. W kontekście terapii dzieci z zaburzeniami oralnymi, stymulacja zapachowa może wpływać na układ autonomiczny, obniżając napięcie emocjonalne i zwiększając tolerancję sensoryczną w obrębie jamy ustnej. Zmysł węchu odgrywa zasadniczą rolę w percepcji smaków, emocji i zachowań żywieniowych. W przeciwieństwie do innych modalności sensorycznych droga węchowa omija wzgórze i kieruje się bezpośrednio do struktur układu limbicznego – ciała migdałowatego, hipokampu i zakrętu obręczy – co warunkuje wyjątkowo silne powiązania między zapachami a emocjami i pamięcią. Bodźce olfaktoryczne mogą w ułamku sekundy wywołać reakcje emocjonalne, modulować napięcie autonomiczne oraz wpływać na wybory żywieniowe.

Neurobiologia węchu

Receptory węchowe zlokalizowane w nabłonku węchowym jamy nosowej są neuronami dwubiegunowymi, które odnawiają się przez całe życie, co stanowi wyjątkową właściwość układu ne...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Terapia Specjalna"
  • Dostęp do wszystkich artykułów w wersji online
  • ...i wiele więcej!

Dołącz do 5000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu pracy z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi o specjalnych potrzebach edukacyjnych.

Otrzymuj co 2 miesiące bank pomysłów z oryginalnymi, autorskimi scenariuszami do różnych zaburzeń rozwoju i zachowania wraz z gotowymi kartami pracy. Rozszerzaj swój warsztat i poznawaj gotowe metody pracy do wdrożenia od zaraz.

440 artykułów online
7 lat doświadczenia
Dostęp online i offline
45 numerów archiwalnych
12 filmów szkoleniowych
35 autorów – specjalistów
Terapia Specjalna • Prenumerata już od 399 zł/rok

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI