Dysfunkcje procesów integracji sensorycznej u dzieci z zespołem Downa
Podłożem dysfunkcji procesów integracji sensorycznej (SI) jest opóźnienie rozwoju psychoruchowego wynikające z zespołu Downa i dotyczy zarówno odbioru, jak i przetwarzania bodźców zmysłowych. Najczęściej obejmują one kilka dezorganizacji widocznych na wszystkich poziomach rozwoju sensorycznego. Wrażenia sensoryczne są odbierane wówczas ze zbyt dużą (nadwrażliwość) lub zbyt małą (podwrażliwość) intensywnością i dotyczą przede wszystkim rejestracji (odbioru) i modulacji (przetwarzania) bodźców przedsionkowo-proprioceptywnych. Dysfunkcje obejmują również system dotykowy, wzrokowy i słuchowy.
Ogólne zaburzenia w funkcjonowaniu układu przedsionkowego objawiają się m.in.:
- obniżonym napięciem mięśniowym w obrębie ciała i aparatu artykulacyjnego,
- nieprawidłowościami w kontroli postawy (umiejętność przyjęcia właściwej pozycji ciała do wykonania zadania ruchowego),
- utrzymywaniem nieprawidłowej postawy ciała,
- słabą równowagą,
- niepewnością grawitacyjną,
- niską współpracą w zakresie obu stron ciała,
- trudnościami we właściwym odbiorze i przetwarzaniu bodźców słuchowych i wzrokowych.
Dysfunkcje w zakresie odbioru bodźców przedsionkowych przy podwrażliwości u dzieci z zespołem Downa objawiają się w szczególności:
POLECAMY
- obniżonym napięciem mięśniowym,
- zaburzeniami reakcji posturalnych,
- trudnościami w reakcjach równoważnych,
- słabą koordynacją ruchową.
Zaburzenia w zakresie odbioru i przetwarzania wrażeń przedsionkowych przy nadwrażliwości manifestują się w postaci:
- dysfunkcji w zakresie odczuwania położenia ciała w przestrzeni,
- niepewności grawitacyjnej,
- brakiem odruchu obronnego rąk,
- słabej tolerancji na ruch.
Dysfunkcje w zakresie układu proprioceptywnego dotyczą:
- słabej percepcji ciała,
- trudności w odczuwaniu pozycji ciała w przestrzeni,
- trudności w planowaniu motorycznym.
- Nieprawidłowości w obrębie systemu dotykowego przejawiają się:
- obronnością dotykową (nadwrażliwość na bodźce dotykowe w obrębie ciała lub sfery oralnej),
- nadruchliwością i trudnościami z koncentracją uwagi,
- trudnościami w różnicowaniu wrażeń dotykowych.
Niewłaściwe funkcjonowanie zmysłu wzrokowego i słuchowego u dzieci z zespołem Downa następuje w wyniku zaburzeń bazowych systemów zmysłowych. Dysfunkcje pracy tych układów są źródłem trudności w rejestracji i modulacji bodźców wzrokowych i słuchowych.
Objawy zaburzeń w układzie wzrokowym to:
- trudności w ocenie odległości,
- niski poziom koordynacji wzrokowo-ruchowej,
- skrócony czas fiksacji,
- słaba separacja ruchów oczu od ruchów głowy,
- trudności spostrzegania stosunków przestrzennych i położenia przedmiotów w przestrzeni,
- zaburzenia pracy w ruchach gałek ocznych,
- niski zakres konwergencji,
- słaba stabilizacja widzenia i zaburzenia w stałości spostrzegania,
- słabe reakcje równoważne,
- niezdarność ruchowa.
Przejawy zaburzeń systemu słuchowego:
- słaba pamięć słuchowa,
- wolne tempo przetwarzania informacji słuchowych,
- problemy w odtwarzaniu i naśladowaniu dźwięków,
- opóźniony rozwój mowy i zaburzenia mowy.
Należy zaznaczyć, że u dzieci tych często występują także ubytki słuchu i najczęściej dotyczą one dźwięków o wysokiej częstotliwości, które wpływają znacząco na rozpoznawanie, rozumienie i prozodię mowy. Trzeba pamiętać również o zaburzeniach w obrębie wzroku, które przejawiają się w postaci problemów z ostrością wzroku wynikających m.in. z astygmatyzmu, nadwzroczności i zeza.
Studium przypadku dziecka
...Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań magazynu "Terapia Specjalna"
- Dostęp do wszystkich artykułów w wersji online
- ...i wiele więcej!