Dołącz do czytelników
Brak wyników

Analiza procesu terapeutycznego

23 lutego 2022

NR 23 (Luty 2022)

Terapia rozwoju i regulacji procesów integracji sensorycznych. Studium przypadku dziecka z zespołem Downa

0 412

Często słyszymy informacje o dzieciach z zespołem Downa, że są niezdarne ruchowo czy mało inteligentne. Historia Tymka pokazuje, że może być jednak inaczej. Całe otoczenie dziecka oraz specjaliści mogą bowiem wpłynąć na rozwój dziecka z tego typu zaburzeniami, jego sukcesy, a przede wszystkim lepsze funkcjonowanie społeczne. Jak działać efektywnie?

Dysfunkcje procesów integracji sensorycznej u dzieci z zespołem Downa 

Podłożem dysfunkcji procesów integracji sensorycznej (SI) jest opóźnienie rozwoju psychoruchowego wynikające z zespołu Downa i dotyczy zarówno odbioru, jak i przetwarzania bodźców zmysłowych. Najczęściej obejmują one kilka dezorganizacji widocznych na wszystkich poziomach rozwoju sensorycznego. Wrażenia sensoryczne są odbierane wówczas ze zbyt dużą (nadwrażliwość) lub zbyt małą (podwrażliwość) intensywnością i dotyczą przede wszystkim rejestracji (odbioru) i modulacji (przetwarzania) bodźców przedsionkowo-proprioceptywnych. Dysfunkcje obejmują również system dotykowy, wzrokowy i słuchowy.
Ogólne zaburzenia w funkcjonowaniu układu przedsionkowego objawiają się m.in.:

  • obniżonym napięciem mięśniowym w obrębie ciała i aparatu artykulacyjnego,
  • nieprawidłowościami w kontroli postawy (umiejętność przyjęcia właściwej pozycji ciała do wykonania zadania ruchowego),
  • utrzymywaniem nieprawidłowej postawy ciała,
  • słabą równowagą,
  • niepewnością grawitacyjną,
  • niską współpracą w zakresie obu stron ciała,
  • trudnościami we właściwym odbiorze i przetwarzaniu bodźców słuchowych i wzrokowych.

Dysfunkcje w zakresie odbioru bodźców przedsionkowych przy podwrażliwości u dzieci z zespołem Downa objawiają się w szczególności:

POLECAMY

  • obniżonym napięciem mięśniowym,
  • zaburzeniami reakcji posturalnych,
  • trudnościami w reakcjach równoważnych,
  • słabą koordynacją ruchową.

Zaburzenia w zakresie odbioru i przetwarzania wrażeń przedsionkowych przy nadwrażliwości manifestują się w postaci:

  • dysfunkcji w zakresie odczuwania położenia ciała w przestrzeni,
  • niepewności grawitacyjnej,
  • brakiem odruchu obronnego rąk,
  • słabej tolerancji na ruch.

Dysfunkcje w zakresie układu proprioceptywnego dotyczą:

  • słabej percepcji ciała,
  • trudności w odczuwaniu pozycji ciała w przestrzeni,
  • trudności w planowaniu motorycznym.
  • Nieprawidłowości w obrębie systemu dotykowego przejawiają się:
  • obronnością dotykową (nadwrażliwość na bodźce dotykowe w obrębie ciała lub sfery oralnej),
  • nadruchliwością i trudnościami z koncentracją uwagi,
  • trudnościami w różnicowaniu wrażeń dotykowych. 

Niewłaściwe funkcjonowanie zmysłu wzrokowego i słuchowego u dzieci z zespołem Downa następuje w wyniku zaburzeń bazowych systemów zmysłowych. Dysfunkcje pracy tych układów są źródłem trudności w rejestracji i modulacji bodźców wzrokowych i słuchowych.
Objawy zaburzeń w układzie wzrokowym to:

  • trudności w ocenie odległości,
  • niski poziom koordynacji wzrokowo-ruchowej,
  • skrócony czas fiksacji,
  • słaba separacja ruchów oczu od ruchów głowy,
  • trudności spostrzegania stosunków przestrzennych i położenia przedmiotów w przestrzeni,
  • zaburzenia pracy w ruchach gałek ocznych,
  • niski zakres konwergencji,
  • słaba stabilizacja widzenia i zaburzenia w stałości spostrzegania,
  • słabe reakcje równoważne,
  • niezdarność ruchowa.

Przejawy zaburzeń systemu słuchowego:

  • słaba pamięć słuchowa,
  • wolne tempo przetwarzania informacji słuchowych,
  • problemy w odtwarzaniu i naśladowaniu dźwięków,
  • opóźniony rozwój mowy i zaburzenia mowy.

Należy zaznaczyć, że u dzieci tych często występują także ubytki słuchu i najczęściej dotyczą one dźwięków o wysokiej częstotliwości, które wpływają znacząco na rozpoznawanie, rozumienie i prozodię mowy. Trzeba pamiętać również o zaburzeniach w obrębie wzroku, które przejawiają się w postaci problemów z ostrością wzroku wynikających m.in. z astygmatyzmu, nadwzroczności i zeza.

Studium przypadku dziecka

...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Terapia Specjalna"
  • Dostęp do wszystkich artykułów w wersji online
  • ...i wiele więcej!

Przypisy