Metoda PODD
Skrót PODD pochodzi od angielskich słów pragmatic organisation dynamic display, tzn. pragmatyczna organizacja tablic dynamicznych. Mogłoby się więc wydawać, że jest to tylko pewien specyficzny (jak mówi sama nazwa – pragmatyczny) sposób organizacji słownictwa w indywidualnych pomocach komunikacyjnych użytkowników AAC, rozmieszczonego na wielu stronach (tablicach), które są ze sobą powiązane w taki sposób, że przejście z jednej tablicy do drugiej zależy od tego, jakie słowo zostało wcześniej wybrane (tablice dynamiczne).
Choć jest to zdanie zgodne z prawdą, PODD to jednak znacznie więcej niż tylko reguły organizacji czy matryce książek do komunikacji.
POLECAMY
PODD to całościowa metoda stworzona przez Gaylę Porter ponad 30 lat temu i obejmująca:
|
Warto podkreślić, że metoda PODD spełnia kryteria metody opartej na dowodach (evidence basen practice) według wytycznych ASHA z 2004 r.
- Istnieją niezależne dowody skuteczności, jako że metodą nauki korzystania z książek PODD jest wspomagany przekaz językowy (modelowanie), którego skuteczność w rozwijaniu kompetencji komunikacyjnych i językowych została wielokrotnie udowodniona w niezależnych badaniach różnych autorów (Lynch i in., 2018; Sennott i in., 2016; Barton i in., 2006; Beck i in., 2009; Binger, Light, 2007; Bruno, Trembath, 2006; Cafeiro, 2001; Dada, Alant, 2009; Drager i in., 2006; Goossens, 1989; Harris, Reichle, 2004; Jonsson i in., 2011; Romski i in., 1994; Romski i in., 1995; Solomon-Rice i Soto, 2014; O’Neil i in., 2018; Binger i in., 2011).
- Posiada kliniczne dowody skuteczności i/lub pozytywne opinie ekspertów (Snodgrass, Meadan, 2018; Braddock i in., 2015; Bayldon i in., 2021; Blackstone i in., 2021; Beauchamp i in., 2018; Borgestig, Hemmingsson, 2017; Jullien, 2020).
- Jej skuteczność jest potwierdzana przez samych użytkowników, ich rodziców i opiekunów (https://www.angelmanuk.org/wp-content/uploads/2020/04/AngelmanUK-Newsletter-66-v4web-lo-res.pdf; https://lindaburkhart.com/wp-content/uploads/2017/01/Gift-of-Language_ATIA_Jan_17.pdf; https://www.facebook.com/wespeakpodd).
Podłoże teoretyczne metody PODD – kluczowa rola środowiska
Wykorzystywane w ramach metody PODD strategie nauki komunikacji odzwierciedlają aktualną wiedzę o procesach nabywania języka. Von Tetzchner i Grove (2003) przeanalizowali najbardziej popularne teorie nabywania języka, co doprowadziło ich do spójnego wniosku, że to środowisko, w którym funkcjonuje osoba, odgrywa kluczową rolę w procesie nabywania kompetencji komunikacyjnych językowych. Już od urodzenia dzieci są bowiem „zanurzone” w środowisku, dostarczającym im licznych przykładów wykorzystania mowy i języka do komunikacji (zarówno łączenia słów ze sobą, jak i f...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań magazynu "Terapia Specjalna"
- Dostęp do wszystkich artykułów w wersji online
- ...i wiele więcej!