Proces tworzenia strategii wspomagających porozumiewanie się

Analiza modeli aktywnych w celu wypracowania kodu komunikacyjnego u dziewczynki z rzadką chorobą genetyczną z grupy leukodystrofii – hipomielinizacją z atrofią jąder podkorowych i móżdżku (H-ABC)

Studium przypadku

Iga jest uczennicą Niepublicznej Podstawowej Szkoły Specjalnej prowadzonej przez PSONI Koło w Gdańsku. Jest to placówka oparta na filozofii kręgów wsparcia1, która wydobywa talenty i mocne strony uczniów. Głównym jej założeniem jest podejście skoncentrowane na dziecku oraz praca na zasobach i potencjale nie tylko ucznia, ale także rodziny i szkoły. To podejście motywowało i prowadziło nas podczas procesu tworzenia indywidualnego systemu komunikacyjnego2 w trzech poniżej opisanych etapach.

Iga jest osobą o złożonych potrzebach w komunikowaniu się3. Jest ciekawa świata, lubi muzykę, spacery, wizyty w teatrze czy filharmonii. Podczas imprez rodzinnych i klasowych stara się być aktywnym uczestnikiem sytuacji. Dużo radości sprawia jej słuchanie sióstr grających na pianinie lub towarzyszenie bratu podczas gier na komputerze. W soboty jeździ na basen, który daje jej możliwość doświadczania nieograniczonych ruchów ciała. Bardzo ważne jest dla niej bycie wysłuchaną i zrozumianą. Jednak ze względu na funkcjonowanie motoryczne i trudności w kontrolowaniu koordynacji i postawy ciała potrzebuje odpowiedniego zaopatrzenia w sprzęt oraz wsparcia drugiej osoby. W klasie porusza się na dobranym do swoich potrzeb wózku z blatem. W utrzymaniu prostej pozycji ciała pomaga jej zapięcie na klatce piersiowej, boczne peloty oraz poduszka podtrzymująca tył głowy, a także dwie boczne, zapinane pod szyją. W słabszych chwilach, gdy głowa zwisa na poduszkach ją podtrzymujących, a ręce wpadają pod blat, utrzymanie pionowej postawy oraz podpieranie wyprostowanych ramion zapewnia dodatkowa poduszka rogal (patrz: fot. 1)."

POLECAMY

"
Fot. 1. Iga w swoim siedzisku
Źródło: zbiory własne.

Podczas codziennego funkcjonowania w szkole potrzebuje wspomagania partnera, by brać czynny udział w procesie edukacyjnym, doświadczać sprawstwa, decydować i być aktywnym członkiem społeczności klasowej.

Informacje na temat rozpoznania medycznego od mamy:
Córka zmaga się z niezwykle rzadką chorobą genetyczną z grupy leukodystrofii – hipomielinizacją z atrofią jąder podkorowych i móżdżku (H-ABC). Choroba ta była w momencie jej diagnozy zupełnie w Polsce nieznana i nieopisana w literaturze medycznej. Iga była pierwszym pacjentem w Polsce, a na świecie opisano zaledwie 17 przypadków tej choroby, co w tamtej chwili sprawiło, że wiedza o niej była znikoma. Choroba H-ABC ma ogromny wpływ na rozwój ruchowy, poznawczy i komunikacyjny dzieci.
Objawy choroby, tj. oczopląs i uogólniona wiotkość ciała, pojawiły się u Igi już w pierwszych tygodniach życia. Jednak diagnozę postawiono dopiero, gdy miała półtora roku. 
Za rozwój H-ABC odpowiada mutacja genu TUBB4A, który wpływa na budowę białka kluczowego dla prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego. Przebieg choroby Igi powoduje liczne zaburzenia, takie jak:

  • ruchy mimowolne;
  • drżenia mięśniowe;
  • trudności z rozpoczęciem ruchu;
  • zaburzenia napięcia mięśniowego;
  • dystonia;
  • niezborność ruchowa;
  • problemy z koncentracją;
  • opóźniony rozwój ruchowy lub jego całkowity brak.
     

Jednak badania oraz obserwacje rodziców i terapeutów wskazują, że dzieci dotknięte H-ABC rozumieją znacznie więcej, niż są w stanie przekazać. Iga każdego dnia zmaga się z konsekwencjami choroby. Proste czynności, które dla zdrowych dzieci są naturalne, dla niej stanowią ogromne wyzwanie lub wręcz są niemożliwe do wykonania. 

Etap I oddziaływań wspomagających kompetencje komunikacyjne 

Wybór dominującej i najbezpieczniejszej dla dziecka modalności – wskazania wzrokowe

Rozpoznanie medyczne, analiza zachowań komunikacyjnych osoby o ZPKom, wiedza i praktyka w stosowaniu AAC implikują w nas – terapeutkach AAC – potrzebę szukania odpowiedzi na pytania (patrz: tabela 1):

  1. Jakim zachowaniom dziewczynki przypisywać znaczenie komunikacyjne?
  2. Jaką modalność wzmacniać w procesie budowania kompetencji komunikacyjnych Igi?
  3. Jak nauczyć Igę, że wskazywanie wzrokiem pozwala uzyskać efekt komunikacyjny?
  4. Jak podczas ulubionych aktywności wprowadzić naprzemienny model funkcjonowania? 
     

Podczas pierwszych komunikacyjnych sytuacji ident...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Terapia Specjalna"
  • Dostęp do wszystkich artykułów w wersji online
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI