Wykorzystanie zajęć ruchowych w poprawie komfortu psychofizycznego osób z niepełnosprawnością

Temat numeru

Od dawna już zdajemy sobie sprawę z tego, że ruch jest bardzo ważny dla naszego prawidłowego funkcjonowania, a w przypadku dzieci jest wręcz niezbędny do właściwego rozwoju młodego organizmu. Aktywność fizyczna niesie ze sobą masę korzyści dla ciała. Poprawia się sprawność ruchowa, zwiększa się elastyczność i siła mięśni, usprawnia się funkcjonowanie układu immunologicznego. Odpowiednio zaplanowane zajęcia ruchowe, poprowadzone w gronie rówieśników przyczyniają się do poprawy nastroju i do radości z życia. Aktywność ruchowa ma również niebagatelny wpływ na psychikę. Ruch rozładowuje napięcie psychiczne, poprawia nastrój, relaksuje, sprawia, że zapominamy o codziennych problemach. Wszystko to przyczynia się do podniesienia jakości życia.

Aktywność ruchowa powinna być dostępna dla każdego bez względu na wiek, płeć, aktualny poziom sprawności fizycznej. Dostęp do zajęć fizycznych powinny mieć również osoby z różnego rodzaju niepełnosprawnościami. Prowadzę zajęcia ogólnorozwojowe w różnych grupach wiekowych (od przedszkolaka po seniora); również w warsztatach terapii zajęciowej, środowiskowych domach samopomocy i szkołach terapeutycznych. Z moich obserwacji wynika, że kadry kierownicze każdego z ośrodków, w których prowadzę zajęcia, przykładają bardzo dużo uwagi do tego, aby swoim podopiecznym zapewnić odpowiednią dawkę aktywności ruchowej. Mam duże doświadczenie w prowadzeniu tego rodzaju zajęć, bowiem pracuję z bardzo młodymi uczestnikami i z osobami dojrzałymi; zróżnicowane są również rodzaje niepełnosprawności i poziom sprawności fizycznej. Oznacza to, że wszystkie z prowadzonych przeze mnie zajęć muszą wyglądać nieco inaczej. 
To ogromne zróżnicowanie niepełnosprawności, z jakimi mam do czynienia, sprawia, że należy stosować zróżnicowany wachlarz ćwiczeń i dyscyplin, w których moi podopieczni mogą brać udział.
Dzieci, mniej więcej w wieku 8–12 lat, znajdują się w tzw. złotym wieku motoryczności. Oznacza to, że – z jednej strony – jest to okres, w którym najlepiej, najłatwiej jest rozwijać pewne cechy motoryczne i ogólną sprawność, a z drugiej strony – ruch jest wręcz niezbędny do prawidłowego funkcjonowania młodego człowieka. Brak ruchu „boli”. Dzieci w tym przedziale wiekowym, którym odebrano możliwość wybiegania się czy wyskakania, stają się nerwowe, drażliwe, a czasem...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Terapia Specjalna"
  • Dostęp do wszystkich artykułów w wersji online
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI