Dołącz do czytelników
Brak wyników

Temat numeru

15 października 2021

NR 21 (Październik 2021)

Dorosłość – suma sukcesów i zaniedbań, czyli jak przygotować podopiecznego z niepełnosprawnością intelektualną do dorosłości

0 460

Kiedyś w rozmowie, jedna z moich koleżanek – superwizorek behawioralnych, powiedziała: „Wiesz, ładnych kilka lat zajęło mi zrozumienie prostej prawdy o naszych uczniach. Że: najpierw jest wczesna interwencja, która trwa zazwyczaj ok. 4–5 lat, potem jest szkoła, która trwa około 18 lat, a potem… zaczyna się ŻYCIE, które trwa całe życie. I to właśnie jest bramka, do której powinniśmy grać w naszej pracy”. Te słowa towarzyszą mi od wielu lat i determinują moje poglądy na terapię i edukację na każdym ich etapie. W artykule przedstawiam zarówno samą koncepcję przygotowania ucznia do dorosłości, jak i przykład jej wdrożenia.

Przygotowując się do napisania niniejszego artykułu, zdecydowałam się na przeprowadzenie krótkiego badania sondażowego wśród nauczycieli szkół specjalnych. Zrealizowałam ją w formie ankiety online na portalu społecznościowym. W krótkim czasie 2 dni wypełniło ją 98 respondentów. Oczywiście, to niewielka próba i by wyciągać daleko idące wnioski, muszę ją kontynuować, jednak już na tej grupie zauważalna była duża zgodność niektórych odpowiedzi. Stąd chciałabym się odnieść na razie tylko do jednego spośród zadanych respondentom pytań. Brzmiało ono: 
„Proszę o wskazanie na poniższej liście co najmniej 3 sfer, które uważa Pan (i) za priorytetowe w uczeniu przed osiągnięciem dorosłości. Priorytetowe rozumiemy tu jako takie, bez opanowania których ucierpi jakość życia w dorosłości”.
Poniżej przedstawiam Państwu listę wyborów (uporządkowaną według odpowiedzi respondentów – pierwotnie w ankiecie lista ta była „przemieszana” w przypadkowej kolejności), wraz z wartościami procentowymi oznaczającymi odsetek respondentów, którzy wybrali z listy daną odpowiedź.

  • Komunikacja – 93,5 %.
  • Umiejętności samoobsługowe – 93,5%.
  • Spokojne zachowanie – 67%.
  • Umiejętność interakcji z rówieśnikiem – 37,5%.
  • Naśladownictwo – 33,5%.
  • Umiejętności interakcyjne – nawiązywanie kontaktów z rówieśnikami – 35,5%.
  • Umiejętności zawodowe – 22%.
  • Umiejętność realizacji i rozwijania swoich pasji – 22%.
  • Umiejętność samodzielnego przemieszczania się środkami transportu – 15,5%.
  • Umiejętności dopasowywania i sortowania – 15,5%.
  • Umiejętność obsługi komputera – 11%.
  • Umiejętność czytania i pisania – 11%.
  • Zdolność do czynności seksualnych – 9%.

Nie ukrywam, że wyniki te dla mnie – jako dla praktyka od lat programującego terapię moich uczniów z punktu widzenia ich dorosłości i uczącego o tej dorosłości nauczyciela – były bardzo satysfakcjonujące. 
To wspaniale, że świadomość trzech filarów dorosłości – tj. komunikacji, samodzielności i spokojnego zachowania, wrosły mocno w świadomość nauczycieli. Właśnie tym trzem filarom chciałabym poświęcić kolejną część artykułu. Zanim jednak do niej przejdę, chciałabym zwrócić uwagę na jeszcze inną ciekawą zależność, ujawnioną w powyże...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Terapia Specjalna"
  • Dostęp do wszystkich artykułów w wersji online
  • ...i wiele więcej!

Przypisy