Dołącz do czytelników
Brak wyników

Temat numeru

16 sierpnia 2022

NR 26 (Sierpień 2022)

Wykorzystanie elementów arteterapii w pracy nad rozpoznawaniem własnych stanów emocjonalnych oraz wyrażaniem ich w sposób akceptowany społecznie z osobami z niepełnosprawnością intelektualną. Omówienie na konkretnych przykładach

0 512

Świadomość emocjonalna to podstawa w kształtowaniu osobowości człowieka, jego podmiotowości, indywidualności, poczucia własnej wartości oraz umiejętności budowania i radzenia sobie w relacjach społecznych. Jak ją rozwijać z wykorzystaniem arteterapii?

Świat emocji jest jednym z bardziej skomplikowanych, niedostępnych, a przede wszystkim odpychanych światów. Wzbudza w nas lęk i obawy. Kiedy zaczynamy odkrywać własne emocje, zaczynamy zastanawiać się nad własnym życiem oraz samym sobą. Dla wielu z nas lepiej – bezpieczniej – jest głęboko „zakopać” niektóre z nich, niż stawić im czoła, czyli zaakceptować i zrozumieć. Kiedy to zrobimy, możemy mówić o świadomym istnieniu związanym z naszą podmiotowością, podejmowaniem autonomicznych decyzji, szacunkiem do siebie i akceptacją własnego ja.
Jest oczywiste, że osoby z niepełnosprawnością intelektualną również powinny mieć możliwość rozwijania wglądu we własne emocje, w siebie. Terapia osób z niepełnosprawnością koncentruje się na podnoszeniu ich poziomu funkcjonowania związanego ze sferą poznawczą, fizyczną, społeczną, aktywizującą zawodowo. W wielu obszarach oddziaływań zapominamy o kształtowaniu i rozwijaniu sfery emocjonalnej tych osób. Ogranicza się ona do poznania emocji na poziomie szkolnym, w późniejszych okresach u większości osób z niepełnosprawnością intelektualną (NI) jest ona pomijana. Wiele osób koncentruje się na obszarach, w których osoba  taka odnosi sukces, np. sporcie, zaniedbując istotny element jej funkcjonowania, czyli emocje. Jeśli osoby z NI nie mają ukształtowanej świadomości emocjonalnej oraz rozwiniętych możliwości regulacji emocji i radzenia sobie z trudnościami w okresie dorosłości, mogą mieć ogromne problemy związane z zaburzeniami osobowościowymi oraz psychicznymi, np. depresje, stany lękowe, zaburzenia odżywiania itd.
Od początku swojej drogi zawodowej najważniejsza była dla mnie podmiotowość pacjentów, pobudzanie ich do samodzielności i wydajnego podnoszenia jakości ich życia. Jako arteterapeutka koncentrowałam się na całościowym oddziaływaniu, lecz z biegiem czasu odnalazłam klucz, którym udawało mi się otworzyć wiele drzwi, a był nim świat emocji.
Odnalazłam z czasem drogę do wzmocnienia samooceny/akceptacji siebie/rozwoju samoświadomości… Świat emocji okazał się kluczowy.
W swojej pracy koncentruję się na treningu emocjonalno-społecznym, który realizuję przez arteterapię. Stworzyłam autorski program ART-TES, który skierowany jest do wielu grup, osób, np. dzieci i młodzieży z trudnościami emocjonalnymi, osób doznających przemocy, a przede wszystkim osób z NI.
Najważniejszym założeniem programu...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Terapia Specjalna"
  • Dostęp do wszystkich artykułów w wersji online
  • ...i wiele więcej!

Przypisy