Dział: Aktualności

Działy
Wyczyść
Brak elementów
Wydanie
Wyczyść
Brak elementów
Rodzaj treści
Wyczyść
Brak elementów
Sortowanie

Dziecko w spektrum autyzmu a motywacja. Wyzwalanie motywacji i planowanie terapii w oparciu o motywację dziecka – skuteczny sposób na efektywne zajęcia terapeutyczne

Motywacja to stan gotowości do podjęcia określonych działań związanych z zaspokojeniem potrzeb człowieka lub realizowaniem konkretnych celów. Inaczej mówiąc, jest to silnik, motor, który napędza nas do działania. Istnieją dwa główne rodzaje motywacji: zewnętrzna i wewnętrzna. Jak mechanizmy motywacyjne przełożyć na pracę terapeutyczną?

Czytaj więcej

Case study. Dziecko z ADHD i z trudnościami z koncentracją uwagi – techniki opierające się na ćwiczeniach dostarczających wrażeń czucia głębokiego i aktywności ruchowych

Autroka: Justyna Kapuścińska-Kozakiewicz

Do gabinetu na diagnozę trafiła mama z dzieckiem z silnymi trudnościami z nadruchliwością oraz z zaburzeniami koncentracji uwagi. Dziecko było już diagnozowane pod kątem ADHD, jednak rodzice postanowili, że sprawdzą, jak wygląda sytuacja z integracją sensoryczną. Poniżej opis przypadku wraz z opisem podjętego działania terapeutycznego.

Czytaj więcej

Sposoby na wybiórczość pokarmową w gabinecie terapeuty integracji sensorycznej

Autorka: Marta Baj-Lieder

Chociaż nie dysponujemy jedną uniwersalną definicją wybiórczości pokarmowej, powszechnie uważa się, że wzorzec jedzenia charakteryzujący się ograniczeniami w zakresie przyjmowania pokarmów to właśnie wybiórczość, zamiennie nazywana selektywnością. Jak z nią pracować?

Czytaj więcej

Diagnoza procesów integracji sensorycznej u dzieci ze spektrum autyzmu

Autorka: dr Mirosława Bloch

Systematyzacja autyzmu i jego miejsce w klasyfikacji chorób wciąż̇ podlegają̨ ewolucji. Mimo że już Kanner opisywał specyficzne zachowania dzieci z autyzmem wynikające z zaburzeń procesów integracji sensorycznej, to dopiero w 2013 r. w klasyfikacji DSM-5 (ang. Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders) po raz pierwszy wprowadzono do kryteriów diagnostycznych ASD nadwrażliwość lub podwrażliwość na bodźce sensoryczne oraz nietypowe zainteresowania sensoryczne. Zrezygnowano w niej z określenia „całościowe zaburzenie rozwoju” na rzecz „zaburzeń ze spektrum autyzmu” (ang. Autism Spectrum Disorders, ASD), które obejmują: autyzm, zespół Aspergera oraz całościowe zaburzenia rozwoju niezdiagnozowane inaczej. Ponadto wprowadzono trójstopniową klasyfikację (od L1 do L3) w zależności od nasilenia objawów oraz stopnia ich wpływu na funkcjonowanie [1].

Czytaj więcej

Demaskowanie jako niezbędny czynnik odzyskiwania dobrostanu przez dziewczyny i kobiety w spektrum autyzmu

Na drzwiach naszej Fundacji widnieje napis „Tutaj możesz być sobą”.

„Bycie sobą” nie jest jednak wcale takie proste dla większości osób, które do nas przychodzą.

Czytaj więcej

Projekt Erasmus+

„Też jesteśmy w pracy” - Analiza potrzeb i możliwości dotyczących edukacji i kompetencji zawodowych uczniów niepełnosprawnych na podstawie badań ankietowych przeprowadzanych przez kraje partnerskie projektu pt. „We are at wortk, too.” w programie Erazmus +

Czytaj więcej

Edukacja okiem ucznia

Szymon Bończak, zwany Preclem jest fanem motocykli, heavymetalowego zespołu Iron Maiden i horrorów. Wyróżnia go też to, że choruje na rdzeniowy zanik mięśni typu I (SMAI – rzadka choroba genetyczna polegająca na zaniku mięśni i prowadząca do głębokiej niepełnosprawności ruchowej). Szymon ma 14 lat i jest uczniem 5 klasy. Poniżej rozmowa z Preclem o możliwościach poprawy edukacji z punktu widzenia ucznia.

Czytaj więcej

Potencjał cudem niezmarnowany

Rys. 1. Aoife

Choć obrazy wiszą w muzeach, a ludzi nieustannie staramy się zaszufladkować, to zarówno sztuka, jak i człowiek nie mieszczą się w sztywnych ramach. Na Instagramie nie liczy się, czy masz zespół Aspergera, znaczenie mają prace, które pokazujesz innym. O tym, jak przetrwać mimo odrzucenia i rozwinąć swoją pasję, rozmawiamy z Olgą Lubaszką, rysowniczką i studentką pierwszego roku edukacji artystycznej z elementami arteterapii.
 

Czytaj więcej

Uczeń z ADHD: jak dostosować wymagania?

Rozporządzenie w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych jednoznacznie wskazuje na obowiązek dostosowywania wymagań wobec uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego lub wobec których dokonano rozpoznania w obszarze potrzeb wsparcia i rozwoju. Uczeń ze zdiagnozowanym ADHD lub bez diagnozy, ale z symptomami zachowań tego typu, powinien mieć dostosowane wymagania w sposób formalny oraz praktyczny.

Czytaj więcej